پیشزمینه و هدف: اضطراب اجتماعی اختلالی رایج است و با اختلالات دیگر همایندی بالایی دارد. هدف این پژوهش، شیوع شناسی اضطراب اجتماعی دانشجویان است.
مواد و روش کار: طرح این پژوهش طرح توصیفی-زمینه یابی است. جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1393-1394 است.تعداد 960 دانشجو از طریق نمونهگیری خوشهای برای این پژوهش انتخاب شدند. شرکتکنندهها به پرسشنامههای ویژگیهای دموگرافیک، ترس از ارزیابی منفی و اضطراب تعامل اجتماعی پاسخ دادند. دادهها بر اساس نمرات بالاتر از نقاط برش پرسشنامهها ارزیابی شد تا بتوان شیوع اضطراب اجتماعی و ویژگیهای مرتبط با آن را بررسی نمود.
یافتهها: نتایج نشان داد که 5.2درصد از دانشجویان اضطراب اجتماعی دارند .شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در دختران بیشتر از پسران دانشجو بوده است. میزان اضطراب اجتماعی در دختران و پسران به ترتیب 5.5 درصد و 4.7 درصد بود و سطوح اضطراب اجتماعی در گروه دختران و گروه پسران باهم متفاوت بود. دانشجویان کارشناسی اضطراب اجتماعی بیشتری در مقایسه با دانشجویان کارشناسی ارشد داشتن. در دانشجویان دکتری اضطراب اجتماعی مشاهده نشد. شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان بومی و غیربومی باهم تفاوتی نداشت.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش شیوع اضطراب اجتماعی در دانشجویان را مشخص کرده است. یافتههای این پژوهش همسو با نتایج پژوهشهای دیگر ازلحاظ شیوع اضطراب اجتماعی و ویژگیهای جمعیت شناختی- دموگرافیک بود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |