OTHERS_CITABLE
اثر بخشی بازی درمانی عروسکی بر پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه
پیشزمینه و هدف: با توجه به شیوع نسبتاً بالای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه و همراهی این اختلال با علائم پرخاشگری بهکارگیری مداخلاتی جهت کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در این افراد با اهمیت به نظر میرسد بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی عروسکی بر کاهش پرخاشگری کودکان دارای اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه میباشد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان سن 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی شهر کرمانشاه بود که بر اساس شرایط ورود به پژوهش تعداد 24 نفر بهصورت نمونهگیری دردسترس از میان مراجعهکنندگان به کلینیکهای رواندرمانی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه مداخلهای بازیدرمانی عروسکی بر روی گروه آزمایش به مدت 10 جلسه اعمال شد درحالیکه گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری رابطهای و آشکار کودکان دبستانی فرنچ و همکاران (2002) بود. از تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل جهت تجزیهوتحلیل یافتهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به گروه کنترل در مقیاسهای پرخاشگری کل (23/3-=t، 004/0 P<) پرخاشگری رابطهای (28/2-=t، 04/0 P<) و پرخاشگری واکنشی (1/7-=t، 001/0 P<) کاهش یافتند اما در مقیاس پرخاشگری جسمانی تفاوتی (6/0=t، 55/0 P<) در دو گروه مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش بازیدرمانی عروسکی میتواند از طریق اثرگذاری بر عملکردهای اجرایی و تنظیم هیجان منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان شود.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3850-fa.pdf
2017-05-22
83
90
بازی درمانی عروسکی
پرخاشگری
بیشفعالی
نارسایی توجه
Effect of Puppet Play therapy on Aggression of Children with ADHD
Background & Aims: Regarding the high prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and comorbidity with aggression symptoms, it is significant to apply an intervention to reduce the symtomps. It was aimed to investigate the efficacy of puppet play therapy on aggression of children with attention deficit hyperactivity disorder.
Materials and Methods: This quasi-experimental study had a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all children aged 8 to 12 years with ADHD in Kermanshah city. Then, 24 children were selected as the sample group by inaviable sampling and were divided into experimental and control group. Puppet play therapy intervention program was conducted for 10 sessions. Both groups were evaluated by relational and overt aggression questionnaire (2002) in pre and posttests. Variance and independent t-test were used to analyze the data.
Results: The results showed that the puppet play had a significant effect on reducing total aggression (t= -3.23, P<0.004) and relational ( t= -2.28, P< 0.04) and reveal aggression (t= -7.1, P<0.001) but don’t have significant effect on physical aggression (t=0.6 P< 0.55).
Conclusion: According to the results of this study puppet play therapy can reduce aggressive behaviuor in children through effect of executive functioning and emotional regulation.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3850-en.pdf
2017-05-22
83
90
puppet
play
therapy
aggression
ADHD
pegah
Azadimanesh
1
Guilan University
AUTHOR
Abassali
hossein khanzadeh
2
Guilan University
AUTHOR
Mansur
Hakim-javadi
3
Guilan University
AUTHOR
Mohamad
Vatankhah
Md.vatankhah@Gmail.com
4
Guilan University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکلفری در کاهش افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات روانی
پیشزمینه و هدف: با توجه به شیوع روزافزون اختلالات افسردگی هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی به روش مایکلفری در کاهش افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب میباشد.
مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود و جامعه موردمطالعه آن تمام مادران افسرده که دارای کودکان مبتلا به اختلالات روانی مراجعهکننده به مراکز خصوصی بهزیستی شهر همدان در سال 1393 بودند که برای این منظور 18 مادر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه گواه)، بر اساس ملاکهای ورود و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور مقایسه اثربخشی رویکرد، گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقهای مداخله مهارتهای شناختی-رفتاری دریافت کردند درحالیکه گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. شرکتکنندگان با استفاده از ابزار افسردگی بک (2000)، در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند و نتایج با استفاده از آزمون t و تحلیلی کوواریانس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تفسیر جداول نشان میدهد که بین گروه آزمایش و گواه پس از اجرای مداخله در آزمون افسردگی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0P<).
بحث و نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از گروهدرمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات روانی مؤثر است و بر این اساس میتوان گفت، در حوزه درمان و زمینه کار با افراد افسرده شناخت درمانی گروهی با توجه به ماهیت آن، بسیار کارا و نویدبخش به نظر میرسد.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3390-fa.pdf
2017-05-22
91
100
گروهدرمانی شناختی
افسردگی
مایکل فری
اختلالات روانی
Effectiveness of Group Cognitive Therapy Based on Michael Free in Reducing Depression in Mothers of Children with Mental Disorders
Background & Aims: According to the increasing prevalence of depressive disorders, the aim of this study was to assess the effectiveness of group cognitive therapy based on Michael Free in reducing depression in mothers of children with mental disorders.
Materials & Methods: This quasi-experimental study was conducted on depressed mothers who had children with mental disorders who referred to private centers of Social Welfare Centers of Hamadan in 2014. Therefore, 18 mothers were selected (9 patients in the experimental group and 9 patients in the control group) based on inclusion criteria and available sampling. To compare the effectiveness of the approach, the experimental group received 12 sessions of 90-minute cognitive-behavioral skill intervention and the control group received no intervention. The therapeutic clusters were assessed with Beck Depression Inventory (2000) during both pre-test and post-test and the data were analyzed using t-test and analysis of covariance.
Results: The results of this study showed that there were significant differences between experimental and control groups after intervention (p<0.001). Implementation of group cognitive therapy based on Michael Free in experimental group decreased depression in mothers.
Conclusion: The study showed that the use of group cognitive therapy based on Michael Free is effective in reducing depression of mothers of children with mental disorders and it seems to be very efficient and promising.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3390-en.pdf
2017-05-22
91
100
Cognitive group therapy
Depression
Michael Free
Psychiatric disorders
Mojtaba
Habibi
mohabibi@sbu.ac.ir
1
University of Shahid Beheshti
AUTHOR
Narges
Zamani
Narges Zamani@iauh.ac.ir
2
Department of Psychology, Hamedan Branch, Young Researchers and Elite Club, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
AUTHOR
Mahin
Noroozi Dashtaki
noroozimahin@yahoo.com
3
University of Shahid Beheshti
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان رضایت بیماران مبتلا به بیماری های پریودونتیکس از روشهای آموزش در کلینیک دندانپزشکی ارومیه و تعیین میزان تاثیر سن و جنس بر یادگیری آنها
پیشزمینه و هدف: مراقبت بهداشت دهانی بخش اساسی از درمانهای دندانپزشکی برای بیمارانی است که سابقه بیماریهای التهابی دهان و دندان دارند. مهمترین قدم در ایجاد همکاری بیمار، آموزش روشهای رعایت بهداشت دهانی میباشد دراینبین عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند ازجمله میزان رضایت بیماران، سن و نیز جنس آنها. تحقیق حاضر باهدف بررسی میزان رضایت بیماران از روشهای آموزشی و نیز تعیین میزان تأثیر سن و جنس این بیماران بر یادگیری آنها از این آموزشها صورت میگیرد.
مواد و روش کار: از بیماران مراجعهکننده به کلینیک، از افرادی که علاقهمند به شرکت در مطالعه بودند، آزمون گرفته شد و افرادی که نمره 2 و یا کمتر اخذ نمودند در این مطالعه شرکت داده شدند. بیماران با رده سنی 18 سال به بالا بهصورت تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند و در هر گروه 90 نفر حضور داشتند. برای گروه اول آموزش به شکل شفاهی ارائه شد. برای گروه دوم علاوه بر آموزش شفاهی، از نشان دادن روی مدل دندانی نیز استفاده شد. برای گروه سوم پس از انجام دادن مراحل آموزش شفاهی و نشان دادن مراحل بهداشت دهانی روی مدل دندانی یک آزمون بهداشت دهانی مطابق چکلیست (ضمیمه الف) گرفتهشده و اشکالات بیمار اصلاح و سپس مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. برای گروه چهارم علاوه بر روشهای مذکور در گروههای قبلی در داخل دهان خود بیمار نیز آموزش صورت گرفت سپس مانند گروه سوم مطابق چکلیست آزمون بهداشت دهانی گرفته شد و اشکالات بیمار اصلاح و مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. از تمامی گروهها بلافاصله بعد از آموزش، آزمون گرفته شد و این آزمون شش ماه بعد تکرار شد و دادهها ثبت شد. در ضمن گروههای چهارگانه سالومون جهت حذف اثر هاثورن نیز در این مطالعه صورت گرفت.
یافتهها: با توجه به تحقیق انجامشده، عوامل بیشماری میتوانند بر جریان یادگیری و روشهای کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر داشته باشند. در تعیین بهترین گروه، سن، جنس و میزان یادگیری فرد نیز دخیل است. طبق این پژوهش تفاوت معنیدار آماری بین یادگیری خانمها و آقایان وجود ندارد. همچنین ضریب همبستگی نمرات و سن نشان میدهد با افزایش سن یادگیری بهتر میشود. در مورد رضایت بیماران از آموزشهای ارائهشده نیز میتوان به این مورداشاره کرد که با بهتر شدن نوع آموزش رضایت بیماران افزایش یافته است.
بحث و نتیجهگیری: با بهتر شدن نحوه آموزش میزان رضایت بیماران بیشتر میشود و در پایان به این نتیجه میرسیم که بین میزان یادگیری با روشهایی که در آنها از آموزش عملی استفاده میشود ارتباط معنیدار وجود دارد.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3573-fa.pdf
2017-05-22
101
111
رضایت بیماران
روش های آموزش
یادگیری
سن
جنس
EVALUATION OF PATIENTS\' SATISFACTION WITH DISEASES OF PERIODONTICS OF TEACHING METHODS AT THE DENTAL CLINIC AND DETERMINATION OF THE EFFECTS OF AGE AND SEX ON THEIR LEARNING
Background & Aims: Oral health care is an essential part of dental treatments for patients with a history of oral inflammatory diseases. The most important step in achieving patient cooperation is oral hygiene education. Several factors influence cooperation such as, patient satisfaction, age and gender. The present study aimed to evaluate patients' satisfaction from training methods and to determine the effects of age and sex of the patients on their learning from different educational methods.
Materials & Methods: Interested participants referring to dental clinics in the study were examined and a score of 2 or less was included in this study. Patients aged 18 years and older and were randomly divided into 4 groups of 90 people. The first group was trained by oral presentation. For the second group, in addition to oral teaching, dental model was used either. An exam was added to the third group and the fourth group received education on their own mouth in addition to other educations received in the third group. Immediately after education, all groups were tested and the test was repeated six months later and the data were recorded. The four groups of Salomon were used to eliminate Hawthorne effect in this study.
Results: There was no significant difference between men and women in learning. The correlation between scores and age showed that with increasing age, learning improves. Also, with more sophisticated training, patient satisfaction increases.
Conclusion: With better education, patient satisfaction increases. Finally, we conclude that inclusion of practical training methods enhances the effectiveness of learning.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3573-en.pdf
2017-05-22
101
111
oral health
patient satisfaction
learning
sex
age
ehsan
khashabi
ehsan.khashabi@gmail.com
1
urmia university of medical sciences
AUTHOR
maziar
esmaieli
maziaremoghaddam@yahoo.com
2
urmia university of medical sciences
AUTHOR
parinaz
behrouz
par.rouz@yahoo.com
3
urmia university of medical sciences
AUTHOR
zahra
mirzaee
z.mirzaei.8310@gmail.com
4
urmia university of medical sciences
AUTHOR
eshagh
moradi
moradi.i90@gmail.com
5
urmia university of medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناسایی PSA با استفاده از نانوذرات طلا متصل به Anti-PSA
پیشزمینه و هدف: نانوذرات توجه بسیاری در حوزههای مختلف شامل زیستشناسی، پزشکی و بهتازگی پزشکی قانونی به دلیل ویژگیهای اختصاصی آن جلب کرده است. بیشتر شواهدی که در یک بخش زیستی پزشکی قانونی مواجه میشویم بیشتر شامل تجاوز جنسی میباشد و توانایی شناسایی دقیق منی (باوجود اسپرم یا بدون وجود اسپرم) در چنین مواردی یک جزء ضروری در آزمایشهای سرولوژی است. PSA یک نشانگر جهت شناسایی منی است و غلظت آن در منی مردان بالغ بسیار بالا و بیشتر از سایر مایعات بدن بوده، درنتیجه وجود PSA در واژن فقط میتواند نشانگر وجود منی باشد. امروزه میتوان با کمک موفقیتهایی که استفاده از ذرات نانو در تشخیص و تنظیم بیماریها و مولکولهای مختلف داشته، در تشخیص این آسیب اجتماعی نیز استفاده کرد.
مواد و روش کار: نانوذرات طلای سنتز شده از نمک طلا به قطر 35 nm با روش تورکوویچ، به آنتیبادی Anti-PSA با کمک پیوند کوالانسی متصل شده و محلول حاوی PSA را تشخیص دادند. به کمک تغییر رنگ نمونه کلوییدی که به دلیل تغییر در میزان جذب نور در زمان ایجاد ساختار جدید میباشد و همچنین نمودارهای جذبی اسپکتروفتومتر، این برهمکنش موردبررسی قرار گرفت.
یافتهها: رنگ محلول نانوذرات از آبی به قرمز تغییر یافت که این تغییر نشاندهنده تجمع نانوذرات طلا متصل به آنتیبادی PSA در اطراف PSA بوده و تغییر جذب نوری نمونه به علت وجود مقدار زیاد PSA در محلول میباشد.
بحث و نتیجهگیری: این بیوسنسور رنگی میتواند بهعنوان یک روش در دسترس و سریع تشخیص PSA در پزشکی قانونی مورداستفاده قرار گیرد و به دلیل ویژگی اختصاصی بالای آن امکان تشخیص مثبت کاذب به حداقل کاهش خواهد یافت.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3586-fa.pdf
2017-05-22
112
118
تجاوز جنسی
نانوذرات طلا
PSA.
Trial to use Anti-PSA conjugated gold nanoparticles for detection of PSA
Background & Aims: Nanostructure materials have recently been considered to be investigated due to their specific properties in biology, medicine, and forensic sciences. Violence against women who are assaulted is of great significance in a forensic medicine and semen detection (with or without spermatozoon) is very important in this field. The presence of PSA in vagina is an indicator of semen that can also be used in detection of rape trauma.
Materials & Methods: Gold nanoparticles (AuNPs) with a diameter of ~35nm were prepared by citrate reduction of Gold (III) chloride hydrate (HAuCl4) based on Turkevich method. Anti-PSA were conjugated to gold nanoparticles to design a colorimetric biosensor for detection of PSA.
Results: The color of the gold nanoparticle were changed from blue to red. This color shift was indicator of nanoparticles’ aggregation due to binding of PSA.
Conclusion: This colorimetric biosensor can be used as an accessible rapid method in PSA detection in forensic medicine.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3586-en.pdf
2017-05-22
112
118
Forensic
Nanoparticles
PSA.
Reza
Nekouian
nekouian.r@iums.ac.ir
1
Iran University of Medical Sciences
AUTHOR
Bahareh Sadat
Rasouli
Rasouli.bs@tak.iums.ac.irj
2
Iran University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرات ورزی در دانشجویان مضطرب
پیشزمینه و هدف: یکی از جدیترین مشکلات نوجوانان و جوانان عدم وجود رفتار جرئتورزانه است، لازمه داشتن رفتار جرئتمندانه آگاهی داشتن از خود، تواناییها و ادراک مؤثر از محیط است. در میان روش آموزش ذهنآگاهی، رایجترین آن آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرئتورزی در دانشجویان مضطرب بود.
روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان مینودشت بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهنآگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه بهتصادف در گروههای آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرئتورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیشآزمون تکمیل کردند.
یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده آر روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که روش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرئتورزی تأثیر داشته است (001/0P<،064/35F=). بین آموزش ذهنآگاهی و کاهش اضطراب نیز تفاوت معنیدار مشاهده شد (001/0P<،F=6/823.) درنهایت 67 درصد واریانس جرئتورزی بهوسیله MBSR تبیین میشود.
بحث و نتیجهگیری: روش آموزش ذهنآگاهی در افزایش جرئتورزی و کاهش اضراب بهطور معنیداری اثربخشتر از گروه کنترل و پلاسیبو بود.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3741-fa.pdf
2017-05-22
119
129
ذهنآگاهی
جرأتورزی
اضطراب
دانشجو
The effect of mindfulness training (MBSR) on the increasing assertiveness among anxious students
Background and purpose: One of the most serious problems experienced by adolescents and young adults is the lack of assertive behavior. In order to have an assertive behavior it is necessary for an individual to be aware of self and his/her abilities, and to have an effective perception of the environment. Among the mindfulness training methods, the most common one is the mindfulness-based stress reduction program. The present research aimed to investigate the effects of mindfulness training method based on stress reduction (MBSR), assertiveness increase and anxiety reduction.
Materials and methods: The present research method was a quasi-experimental one with pre-test - post-test control group. The statistical population included female students of Islamic Azad University of Minoodasht county. The statistical sample included 45 persons having low mindfulness, low assertiveness, and high anxiety. Subjects were placed in experimental groups, control and placebo randomly. All of the sample group completed Cattle test anxiety and Gambrel and Ruche assertiveness test in pretest and post-test stages and they completed MAAS attention and awareness scale in pretest stage.
Results: The analysis of data using analysis of covariance and one- way analysis of variance demonstrated that mindfulness method based on stress or anxiety reduction had an impact o
Background & Aims: One of the most serious problems experienced by adolescents and young adults is the lack of assertive behavior. In order to have an assertive behavior it is necessary for an individual to be aware of self and his/her abilities, and to have an effective perception of the environment. Among the mindfulness training methods, the most common one is the mindfulness-based stress reduction program. The present research aimed to investigate the effects of mindfulness training method based on stress reduction (MBSR), assertiveness increasing, and anxiety reduction.
Materials & Methods: The present quasi-experimental study included a pre-test, post-test, and control group. The statistical population included female students of Islamic Azad University of Minoodasht County. The statistical sample included 45 persons having low mindfulness, low assertiveness, and high anxiety. Subjects were placed in experimental groups, control and placebo randomly. All of the sample groups completed Cattle Anxiety Scale and Gambill-Richey Assertiveness Scale in pretest and post-test stages and they completed Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) in pretest stage.
Results: The data analysis using covariance and one-way analysis of variance demonstrated that mindfulness method based on stress or anxiety reduction had an impact on increasing assertiveness (F=35.064, P<0.001) and there was a significant difference between mindfulness training and anxiety reduction (F=6.823, P<0.001). Finally, 67% of assertiveness variance is explained by MBSR.
Conclusion: Mindfulness training method had more significant impact on increasing assertiveness and reducing anxiety than control group and placebo.
n increase of assertiveness(F=35.064, P<0.001) and there was a significant difference between mindfulness training and anxiety reduction (F=6.823, P<0.001). Finally, %67 of assertiveness variance is explained by MBSR.
Conclusion: mindfulness training method had more significant impact on increasing assertiveness and reducing anxiety than control group and placebo.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3741-en.pdf
2017-05-22
119
129
mindfulness
assertiveness
anxiety
students
Mariyeh
Arab Ghaeni
m.arabghaeni@gmail.com
1
Department of Psychology and Education Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
AUTHOR
kianoosh
Hashemian
m.arabghaeni@gmail.com
2
Department of Psychology and Education Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
AUTHOR
Mina
Mojtabaei
mojtabaei_in@yahoo.com
3
Department of Psychology and Education Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
AUTHOR
Elahe
majd ara
Majd.elahe@gmail.com
4
Semnan University, Semnan, Iran
AUTHOR
Atoosa
Aghabeiki
atoosa.aghabeiki@yahoo.com
5
Department of Psychology and Education Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثرات اسکولکس کشی نانوذرات طلا بر پروتواسکولکس های کیست هیداتید در شرایط آزمایشگاهی
پیشزمینه و هدف: بیماری هیداتید یک بیماری انگلی مهم ناشی از مرحله نوزادی کرم اکینوکوکوس گرانولوسوس میباشد. هیداتیدوزیس یک بیماری زئونوز بوده که موجب ﺻﺪﻣﺎت ﺟﺪی ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن و ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺴﺎرات اﻗﺘﺼﺎدی زیادی در ﺻﻨﻌﺖ دامپروی میشود. امروزه ﻣﻮاد شیمیایی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ برای از بین بردن اجزا کیست مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از عوامل جدید که دارای اثرات جانبی کمتر و اثرات کشندگی زیاد باشد ضروری میباشد. ﻫﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ اﺳﮑﻮﻟﮑﺲ ﮐﺸﯽ نانو ذرات طلا در ﺷﺮایط آزﻣایشگاهی ﺑﻮده اﺳﺖ.
مواد و روش کار: کیستهای هیداتیک ﮐﺒﺪی از ﮐﺸﺘﺎرﮔﺎه ﺟﻤﻊآوری ﮔﺮدید، مایع کیست ﺣﺎوی ﭘﺮوﺗﻮاﺳﮑﻮﻟﮑﺲ زﻧﺪه ﺗﺤﺖ ﺷﺮایط اﺳﺘﺮیل آسپیره ﮔﺸﺖ. ﭘﺮوﺗﻮاﺳﮑﻮﻟﮑﺲﻫﺎ در مواجهه با ﺳﻪ ﻏﻠﻈﺖ 25/0،5/0 و 1 میلیﮔﺮم در میلیلیتر از نانو ذرات طلا ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﻮاﺳﮑﻮﻟﮑﺲﻫﺎی زﻧﺪه ﺑﺎ رﻧﮓآمیزی حیاتی ائوزین در زﻣﺎنﻫﺎی 5،10،20، 30 و 60 دقیقه در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ در مقایسه ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﻣﻮرد ارزیابی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شد که نانو ذرات طلا در تمام غلظتهای مورد استفاده دارای اثر اسکولکس کشی معنیداری نسبت به گروه کنترل میباشد (05/0p<). نانو ذرات طلا با غلظت 1 میلیگرم در میلیلیتر موجب از بین رفتن تمام پروتواسکولکسها بعد از گذشت 60 دقیقه شد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نانو ذرات طلا دارای خاصیت اﺳﮑﻮﻟﮑﺴﯿ ﺪال بوده و بنابراین میتواند در درمان کیست هیداتید ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3681-fa.pdf
2017-05-22
130
137
نانو ذرات طلا
کیست هیداتیک
پروتواسکولکس
شرایط آزمایشگاهی
SOLICIDAL EFFECT OF THE GOLD NANOPARTICLE ON PROTOSCOLECES OF HYDRATID CYST IN VITRO
Background & Aims: Hydatid disease is a parasitic infection caused by the larval stage of Echinococcus granulosus. Hydatidosis is one of the zoonotic diseases that cause serious problems for human health, as well as major economic losses for livestock industry. Different chemicals have been used in the treatment of cysts. The development of new scolicidal agents with low side effects and more efficacies is an urgent need. The aim of this study was to investigate the scolicidal effect of gold nanoparticle on protoscoleces in vitro.
Materials & Methods: Liver hydatid cysts were collected from slaughterhouse: the cysts fluid containing live protoscolex were aspirated aseptically. Protoscoleces were exposed to three concentrations (0.25, 0.5 and 1 mg per ml) of gold nanoparticle. The viability of the protoscoleces was determined by eosin staining method at the times 5, 10, 20, 30 and 60 minutes.
Results: Gold nanoparticle of all concentrations had significant scolicidal effects compared with control group (p < 0.05). Gold nanoparticle at the concentration of 1 mg/ml led to kill all protoscoleces at 60 minutes.
Conclusion: The findings of this study show that gold nanoparticle have potent scolicidal effects against protoscoleces of hydatid cyst, therefore it may be used in treatment of hydatid cyst.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3681-en.pdf
2017-05-22
130
137
gold nanoparticle
Hydatid cyst
in vitro
protoscolex
Farnaz
Malekifard
fmalekifard@yahoo.com
1
Urmia University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل اختلالات حسی – حرکتی ناشی از استرس پس از ضربه در بین رزمندگان جنگ ایران و عراق
پیشزمینه و هدف: استرس پس از ضربه از شایعترین اختلالات روانی در بین رزمندگان و جانبازان است. از سویی جانبازانی که یک یا دو عضو خود را در جنگ از دست دادهاند، در اثر استرس پس از ضربه، دچار اختلالات حرکتی نیز میشوند. هدف این مقاله، بررسی اختلالات حسی – حرکتی در اثر اختلالات اضطرابی در بین رزمندگان جنگ ایران و عراق است.
مواد و روشها: تعداد نمونه موردمطالعه در این تحقیق، 150 نفر از جانبازان مرد جنگ ایران و عراق است که این نمونه در سه گروه تشکیل شده است. گروه اول 50 نفر با قطع عضو فوقانی، گروه دوم 50 نفر با قطع عضو اندام تحتانی و گروه سوم 50 نفر که در جنگ شرکت نداشته و آسیب ندیدهاند و گروه کنترل را تشکیل میدهند. بدینمنظور از پرسشنامه و مصاحبه و آزمون تمپینگ برای رسیدن به هدف تحقیق استفاده شد.
یافتهها: بررسی یافتههایی که با شاخص t بهدست آمد، با احتمال 001/0 P صحت روند آماری را تأیید میکند. یعنی رشد فعالیتهای حرکتی در گروه اول و دوم نسبت به گروه سوم با بیشترین خطا همراه بود. ضمناً با افزایش سرعت ترسیم، میزان خطاهای حرکتی در گروههای اول و دوم نسبت به گروه سوم افزایش نشان میدهد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج آزمون تمپینگ نشان میدهد که افراد گروه کنترل تعداد اشتباهات خود را از 33 به 26 رساندند و در گروه اول حدود 2/24 درصد میزان اشتباهات بهجای روند کاهشی به میزان 5/17 درصد افزایش یافت. در ارتباط با جانبازان گروه دوم این عدد 13 درصد بوده و در بین جانبازان گروه سوم 1 درصد است (36 1/1 در مرحله دوم و 37 4/5 در مرحله سوم). این یافتهها نشانگر آن است که به نسبت نوع آسیب حسی – حرکتی، میزان خطاهای حرکتی افزایش مییابند.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3724-fa.pdf
2017-05-22
138
144
آثار استرس پس از ضربه
اختلالات حسی – حرکتی
جنگ ایران و عراق
Analysis of disability - moving from post-traumatic stress disorder among Iraq war veterans
Background & Aims: Post-traumatic stress is a common psychiatric disorder among soldiers and veterans. Meanwhile, veterans who have lost one or two of their members in the war, due to post-traumatic stress, are also experiencing movement disorders. The purpose of this paper was to examine sensory disorders - anxiety disorders among warriors of Iran-Iraq war.
Materials & Methods: This study was conducted on 150 male veterans of Iran-Iraq war which was composed of three groups. The first group included 50 patients with upper limb amputations, the second group of 50 patients with lower limb amputation, and a control group of 50 not-wounded subjects. For this purpose, questionnaires, interviews, and temping tests were used.
Results: The findings showed the possibility of p<0.001 that confirmed the accuracy of the statistical process. The growth of the movement in the first group and the second to the third group was associated with more errors. In addition, by increasing the drawing speed, the motion errors in the first and second groups showed an increase compared to the third group.
Conclusion: Temping test results showed that the control group decreased the number of their errors from 33 to 26. On the other hand, the number of mistakes of the first group of approximately was 24.2% instead of 17.5%. The second group of veterans was 13%; and the third group was 1% among (1.1±36 in the second stage and third stage 5.4±37). These findings indicate that damage to the sensory-motor and motor error rates increases.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3724-en.pdf
2017-05-22
138
144
the effects of post-traumatic stress
sensory disorder
Iran-Iraq War
Turaj
Mohamadzadeh
1
Armenia State University, Armenia
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی اثرات تنها و توأم تمرین مقاومتی منظم و سولفات منیزیم خوراکی بر آستانهی درد موشهای وابسته به مورفین در سندرم ترک
پیشزمینه و هدف: شواهد زیادی نشان دادهاند که تمرینات ورزشی مقاومتی منظم عملکرد و رهایش اپیوئیدها را در سیستم عصبی مرکزی افزایش میدهند. از طرفی مشخص شده است که نیاز بدن به سولفات منیزیم آنتاگونیست گیرندههای ان- متیل دی اسپارتات بهعنوان تسکیندهنده درد در ورزش مقاومتی افزایش مییابد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی اثرات تنها و توأم تمرین مقاومتی منظم و سولفات منیزیم خوراکی بر آستانهی درد موشهای وابسته به مورفین در سندرم ترک میباشد.
مواد و روش کار: در این تحقیق تجربی موشهای نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 10±200 و تعداد 35 سر که بهصورت تصادفی در پنج گروه (معتاد کنترل، معتاد سولفات منیزیم مصرف کرده، معتاد ورزیده سولفات منیزیم مصرف کرده، معتاد ورزیده و کنترل سالم) تقسیم شدند سپس گروههای تیمار توسط سولفات مرفین 4/0 میلیگرم در هر میلیلیتر به مدت 21 روز معتاد شدند و به مدت 9 هفته تحت تمرین ورزش مقاومتی و مصرف سولفات منیزیم (10 گرم به ازای هر لیتر آب آشامیدنی) قرار گرفتهاند. تمرین مقاومتی بهصورت بالا رفتن از نردبان 24 پلهای با 20 درصد از وزن بدن (چهار ست با 3 تکرار) شروع و بهتدریج تا هفته نهم تا 160 درصد وزن بدن افزایش یافت. در پایان هر سه هفته از پروتکل ورزش (هفته سوم، ششم، نهم) آستانه درد قبل از تزریق نالوکسان هیدروکلراید (mg/kg.ip 3) و 5/0، 1، 6 و 24 ساعت پس از تزریق آن با آزمون Tail-flick در حیوانات اندازهگیری شد. تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر (با نرمافزار 20SPSS) جهت تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: پردردی ناشی از سندرم ترک بهطور معنیداری با تمرین مقاومتی منظم و سولفات منیزیم در موش صحرایی وابسته به مورفین کاهش یافت. نتایج ما نشان داد که اثر ورزش نسبت به سولفات منیزیم بر آستانه درد بیشتر است. اثرات همزمان ورزش مقاومتی منظم و سولفات منیزیم بر آستانه درد حرارتی بهطور معنیداری بالاتر از اثر هر یک از آنها بر آستانه درد در موشهای وابسته به مورفین بود (05/0p<).
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش ما نشان داد تمرین مقاومتی منظم و مصرف سولفات منیزیم خوراکی در ایجاد خاصیت ضد دردی، در پردردی ناشی از ترک مرفین، نقش دارد؛ بنابراین در صورت تأیید با مطالعات بیشتر میتواند برای درمان و یا مدیریت شرایط دردناک مطرح گردند.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3976-fa.pdf
2017-05-22
145
154
اعتیاد
سندرم ترک
سولفات منیزیم
تمرینات قدرتی
آستانه درد
EFFECT OF RESISTANCE EXERCISE ALONE AND IN COMBINATION WITH ORAL MAGNESIUM SULFATE ON PAIN THRESHOLD OF MORPHINE DEPENDENT RATS RATS FOLLOWING WITHDRAWAL SYNDROME
Background & Aims: Many evidences show that regular resistance exercise training can increase activity and release of opioids in the CNS. Also it is known that as the body needs magnesium sulfate antagonist of N-methyl-D-aspartate receptor as a pain reliever, it increases resistance exercise. In this research, the effect of resistance exercise and oral magnesium sulfate on pain threshold of morphine dependent rats following withdrawal syndrome was investigated.
Materials & Methods: In this study male Wistar rats weighting 200±10g, n=35 were randomly divided into five groups (addicted: A, Mg treatment; addicted: Mg-A; exercised addicted: EA, Mg treatment; exercised addicted: Mg-E-A; and Control: C). Morphine sulfate 0.4 grams per liter was added to the animals water and after 21 days they were addicted to morphine. Animals were submitted to resistance exercise training and magnesium sulfate (10 grams/liter) for 9 weeks; they initially were trained climbing on 24 steps ladder with 20 percent of body weight (four sets with three repeated) weighting gradually were increased to 160 percent body weight in the 9th week . At the end of each three weeks of exercise protocol (3rd, 6th,9th), we injected naloxone hydrochloride (3mg/kg.ip). The tail-flick test was used to assess the effects of training on nociceptive threshold at before, 0.5,1,6 and 24 hours after naloxone hydrochloride injection. In addition, pain threshold was measured in animals before Naloxone hydrochloride injection. Analysis of variance with repeated measures (with the software SPSS 20) were used to analyze the data.
Results: Hyperalgesia following withdrawal syndrome decreased significantly by regular resistance exercise and magnesium sulfate in morphine dependent rats. Our results also showed that the effect of exercise was higher than magnesium sulfate on the pain threshold. Concurrent effects of regular resistance exercise and magnesium sulfate on thermal pain threshold were significantly higher than the effect of each on the pain threshold in morphine dependent rats (P<0.05).
Conclusion: Our results showed regular resistance exercise and magnesium sulfate have analgesic property in morphine withdrawal-induced hyperalgesia in rats. Therefore, it can be used for the treatment/management of painful conditions.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3976-en.pdf
2017-05-22
145
154
Addiction
Withdrawal syndrome
Magnesium sulfate
Resistance training
Pain threshold
ghobad
parvareh
1
bu ali university
AUTHOR
ali
heidarianpour
2
bu ali university
AUTHOR