Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1389
2
1
gregorian
2010
5
1
21
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و قاطعیت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
EFFECT OF SELF EXPRESSION TRAINING ON PROMOTING FEMALE HIGH SCHOOL STUDENTS SELF–ESTEEM AND FIRMNESS
آناتومی
آناتومی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
تاریخ دریافت: 28/3/88 تاریخ پذیرش: 18/ 7/88
چکیده
پیش زمینه و هدف: ابراز وجود یک جنبه از ارتباط بین فردی است که می توان آن را ایجاد یا بهبود بخشید. هدف از آموزش ابراز وجود، یاد دادن هنر ارتباط عمیق با دیگران، برخورد جدی با کار و زندگی و تسلط بر خویش است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و قاطعیت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی روی 50 دانش آموز مشتمل بر دو (کلاس) گروه 25 نفری انجام گرفته است. در مرحله اول، اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و میزان عزت نفس و قاطعیت واحدهای مورد پژوهش به وسیله پرسش نامه جمع آوری شد. سپس به هر دو گروه آموزش ابرازوجود، داده شد. مرحله دوم پژوهش یک جلسه پس از آخرین جلسه آموزش ابرازوجود، انجام شد و ارزیابی مجدد صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین امتیازات کسب شده عزت نفس و قاطعیت واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش اختلاف آماری معنی داری وجود دارد. آزمون آماری t زوجی نیز نشان دهنده افزایش میزان عزت نفس و قاطعیت هر دو گروه بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش می باشد (p=0.000).
بحث و نتیجه گیری: آموزش ابرازوجود، منجر به افزایش میزان عزت نفس و قاطعیت در دانش آموزان می گردد.
کلید واژه ها: آموزش ابرازوجود، عزت نفس، قاطعیت
مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و یکم، شماره اول، ص 58-53، بهار 1389
آدرس مکاتبه: تهران، خیابان شریعتی، خیابان خاقانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تلفن: 09125603980
Email: Aliarmini@gmail.com
Abstract
Background & Aims: Self expression is a structured intervention method that is used for promotion of social relationship effectiveness. This aspect of interpersonal relationship can be created or promoted. Training self expression shows the art of deep relation with others in order to deal with life and business world better and be more self dominated. The aim of the present study was to determine the effects of training self expression on self esteem and firmness of secondary level students.
Materials & Methods: This semi experimental study was carried out on 50 students of two classes they were divided into two groups. First, the data of the demographic characteristics, self esteem and firmness of the study were gathered by a researcher through a questionnaire. Next both groups were trained how to express themselves. The second phase of the study was done one week after the last session of self- esteem education and then a retest was carried out.
Results: The study findings revealed that there was a significant difference between the mean score of the self-esteem and firmness of the samples before and after the education. The statistical paired T test showed the promotion of self-esteem and firmness of both groups post educationally (p=0.000).
Conclusions: Self-esteem education results in increasing self- esteem and firmness of students.
Keywords: Self-expression education, Self-esteem, Firmness
Address: Tehran Azad University, Khaghani St., Shariati Ave., Tehran, Iran Tel: (+98) 9125603980
Email: norouzinia@gmail.com
Source: Urmia Med J 2010: 21(1): 102 ISSN: 1027-3727
آموزش ابرازوجود، عزت نفس، قاطعیت
Self-expression education, Self-esteem, Firmness
53
58
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-105&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Sahebalzamani
محمد
صاحب الزمانی
370031947532846002363
370031947532846002363
No
Rouhangiz
Norouzinia
روح انگیز
نوروزی نیا
norouzinia@gmail.com
370031947532846002364
370031947532846002364
Yes
Leila
Aliloo
لیلا
آلیلو
370031947532846002365
370031947532846002365
No
Ali
Rashidi
علی
رشیدی
370031947532846002366
370031947532846002366
No