Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
32
7
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانشآموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی
INVESTIGATING THE PREVALENCE OF MENTAL DISORDERS AMONG HIGH SCHOOL STUDENTS IN WEST AZERBAIJAN PROVINCE
روانشناسی
روانشناسی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">پیشزمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانشآموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">مواد و روش کار</span></span></strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">: روش پژوهش ازنظر هدف، آیندهنگر و بنیادی و ازنظر روششناختی، مطالعهای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه استان در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 133060 نفر (پسر 71906 و دختر 61154) بودند. ازاینبین تعداد 800 نفر بهعنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سیاهه رفتاری آخنباخ</span></span><span dir="LTR"> (YSR) </span><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">را تکمیل نموده و توسط روانشناس بالینی با ابزار تشخیصی نیمه ساختاریافته </span></span><span dir="LTR">K-SADS-PL </span><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این پژوهش از شاخصهای توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری خی دو جهت تحلیل سؤالات پژوهش استفاده شد</span></span><br>
<strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">:. نتایج پژوهش نشان داد که شیوع کلی اختلالات روانی در استان آذربایجان غربی 99/16 درصد بود. شیوع اختلالات روانی در شهر 82/17 درصد و در روستا 06/16 درصد، در دختران 51/18 درصد و در پسران 94/15 درصد بود. شیوع مشکلات عاطفی 37/4 درصد، اضطراب 12/6 درصد، مشکلات جسمانی 25/2 درصد، بیش فعالی 75/1 درصد، نافرمانی مقابلهای 5/1 درصد و سلوک 1 درصد بود همچنین شیوع مشکلات عاطفی (دختران 90/4 و پسران 99/3 درصد)، اضطراب (دختران 81/6 و پسران 63/5 درصد)، مشکلات جسمانی (دختران 81/3 و پسران 93/0 درصد)، بیش فعالی (دختران 36/1 و پسران 11/2 درصد)، نافرمانی مقابلهای (دختران 36/1 و پسران 64/1 درصد) و سلوک (دختران 27/0 و پسران 64/1 درصد) بود با توجه به محل سکونت شهر/روستا شیوع مشکلات عاطفی (شهر 54/4 و روستا 02/5 درصد)، اضطراب (شهر 89/5 و روستا 03/7 درصد)، مشکلات جسمانی (شهر 18/2 و روستا 51/2 درصد)، بیش فعالی (شهر 02/2 و روستا 1 درصد)، نافرمانی مقابلهای (شهر 02/2 و روستا 0 درصد) و سلوک (شهر 17/1 و روستا 50/0 درصد) بود (</span></span><span dir="LTR">P≤0.05</span><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">بحث و نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">: میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در دانشآموزان متوسطه اول استان آذربایجان غربی شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شـیوع، ضروری است مطالعات سببشناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستمهای بهداشـتی با همکاری آموزشوپرورش برنامههای پیشگیرانهای را برای عموم دانشآموزان طراحی و به مورداجرا درآورند.</span></span><span dir="LTR"></span>
<strong><em>Background & Aims</em></strong>: The aim of this study was to investigate the prevalence of mental disorders among high school students in West Azerbaijan Province.<br>
<strong><em>Materials & Methods</em></strong>: The research method was descriptive-cross-sectional. The statistical population consisted of 133060 subjects (71906 boys and 61154 girls) who were students of the first secondary school in the province. Of these, 800 students were selected as the research sample using multi-stage cluster sampling and completed the Akhenbach Behavior List (YSR) and they were interviewed by a clinical psychologist with semi-structured diagnostic tools (K-SADS-PL).<br>
<strong><em>Results</em></strong>: In this study, various descriptive indicators (percentage, mean and standard deviation), and statistical test of chi-square were used to analyze the research questions<span dir="RTL">.</span> The results showed that the overall prevalence of mental disorders in West Azerbaijan province was 16.99%<span dir="RTL">. </span>The prevalence of mental disorders in the city was 17.82% and in the village, it was 16.6%, in girls it was 18.51% and in boys, it was 15.94%. Also, the prevalence of emotional problems was 4.37%, anxiety was 6.12%, physical problems was 2.25%, ADHD was 1.75%, confronting disobedience was 1.5% and conduct disorder was 1% (p≤0.05).<br>
<strong><em>Conclusion</em></strong><span dir="RTL">:</span> The prevalence of psychiatric disorders is high in first-grade students of West Azerbaijan province. Given this prevalence, it is essential to conduct etiological studies for highly prevalent disorders. Also, health systems, in collaboration with education, should design and implement prevention programs for all the students.
شیوع, اختلالات روانی, مشکلات عاطفی, اضطراب, مشکلات جسمانی, بیش فعالی, نافرمانی مقابلهای, سلوک
prevalence, mental disorders, emotional problems, anxiety, physical problems, ADHD, Confronting disobedience, Conduct disorder
516
524
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4546-1&slc_lang=fa&sid=1
Gholamreza
Fadavi dimaqani
غلامرضا
فدوی دیلمقانی
3700319475328460030610
3700319475328460030610
No
Master of General Psychology, Education Organization of West Azerbaijan Province, Urmia, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران
Hassan
Satvat qasriki
حسن
سطوت قصریکی
hassansatvat@yahoo.com
3700319475328460030611
3700319475328460030611
Yes
PhD Student in Clinical Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
Farzane
Mekaili manie
فرزانه
میکائیلی منیع
3700319475328460030612
3700319475328460030612
No
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
Ahmad
Emami
احمد
امامی
aemami1392@gmail.com
3700319475328460030613
3700319475328460030613
No
Master of General Psychology, Education Organization of West Azerbaijan Province, Urmia, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران
Asghar
Rashidi
اصغر
رشیدی
3700319475328460030614
3700319475328460030614
No
Master of General Psychology, Education Organization of West Azerbaijan Province, Urmia, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران