Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
28
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان رضایت بیماران مبتلا به بیماری های پریودونتیکس از روشهای آموزش در کلینیک دندانپزشکی ارومیه و تعیین میزان تاثیر سن و جنس بر یادگیری آنها
EVALUATION OF PATIENTS' SATISFACTION WITH DISEASES OF PERIODONTICS OF TEACHING METHODS AT THE DENTAL CLINIC AND DETERMINATION OF THE EFFECTS OF AGE AND SEX ON THEIR LEARNING
پریودونتیکس
پریودونتیکس
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">پیشزمینه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">مراقبت بهداشت دهانی بخش اساسی از درمانهای دندانپزشکی برای بیمارانی است که سابقه بیماریهای التهابی دهان و دندان دارند. مهمترین قدم در ایجاد همکاری بیمار، آموزش روشهای رعایت بهداشت دهانی میباشد دراینبین عوامل مختلفی </span></span><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">تأثیرگذار هستند ازجمله میزان رضایت بیماران، سن و نیز جنس آنها. تحقیق حاضر </span>باهدف بررسی میزان رضایت بیماران از روشهای آموزشی و نیز تعیین میزان تأثیر سن و جنس این بیماران بر یادگیری آنها از این آموزشها صورت میگیرد.</span></p>
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">مواد و روش کار</span></span></strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">: از بیماران مراجعهکننده به کلینیک، از افرادی که علاقهمند به شرکت در مطالعه بودند، آزمون گرفته شد و افرادی که نمره 2 و یا کمتر اخذ نمودند در این مطالعه شرکت داده شدند. بیماران با رده سنی 18 سال به بالا </span>بهصورت تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند و در هر گروه 90 نفر</span> <span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">حضور داشتند. برای گروه اول آموزش به شکل شفاهی ارائه شد. برای گروه دوم </span></span><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">علاوه بر آموزش شفاهی، از نشان دادن روی مدل دندانی نیز استفاده شد. برای گروه سوم پس از انجام دادن مراحل آموزش شفاهی و نشان دادن مراحل بهداشت دهانی روی مدل دندانی یک آزمون بهداشت دهانی مطابق چکلیست (ضمیمه الف) گرفتهشده و اشکالات بیمار اصلاح و سپس </span>مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید.</span> <span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">برای گروه چهارم</span></span> <span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">علاوه بر روشهای مذکور در گروههای قبلی در داخل دهان خود بیمار نیز آموزش صورت گرفت سپس مانند گروه سوم مطابق چکلیست آزمون بهداشت دهانی گرفته شد و اشکالات بیمار اصلاح و </span>مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. از تمامی گروهها بلافاصله بعد از آموزش، آزمون گرفته شد و این آزمون شش ماه بعد تکرار شد و دادهها ثبت شد. در ضمن گروههای چهارگانه سالومون جهت حذف اثر هاثورن نیز در این مطالعه صورت گرفت.</span></p>
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">یافتهها</span></span></strong>: <span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">با توجه به تحقیق انجامشده، عوامل بیشماری میتوانند بر جریان یادگیری و روشهای کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر داشته باشند.</span></span><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> در تعیین بهترین گروه، سن، جنس و میزان یادگیری فرد نیز دخیل است.</span></span> <span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">طبق این پژوهش تفاوت معنیدار آماری بین یادگیری خانمها و آقایان وجود ندارد. همچنین ضریب همبستگی نمرات و سن نشان میدهد با افزایش سن یادگیری بهتر میشود. در مورد رضایت بیماران از آموزشهای ارائهشده نیز میتوان به این مورداشاره کرد که با بهتر شدن نوع آموزش رضایت بیماران افزایش یافته است.</span></span></p>
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">بحث و نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">: با بهتر شدن نحوه آموزش میزان رضایت بیماران بیشتر میشود و در پایان به این نتیجه میرسیم که بین میزان یادگیری با روشهایی که در آنها از آموزش عملی استفاده میشود ارتباط معنیدار وجود دارد.</span></span></p>
<p><a name="_Toc416081061"><strong><em>Background & Aims</em></strong></a>: Oral health care is an essential part of dental treatments for patients with a history of oral inflammatory diseases. The most important step in achieving patient cooperation is oral hygiene education. Several factors influence cooperation such as, patient satisfaction, age and gender. The present study aimed to evaluate patients' satisfaction from training methods and to determine the effects of age and sex of the patients on their learning from different educational methods<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong><em>Materials & Methods</em></strong>: Interested participants referring to dental clinics in the study were examined and a score of 2 or less was included in this study. Patients aged 18 years and older and were randomly divided into 4 groups of 90 people. The first group was trained by oral presentation. For the second group, in addition to oral teaching, dental model was used either. An exam was added to the third group and the fourth group received education on their own mouth in addition to other educations received in the third group. Immediately after education, all groups were tested and the test was repeated six months later and the data were recorded. The four groups of Salomon were used to eliminate Hawthorne effect in this study<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong><em>Results</em></strong>: There was no significant difference between men and women in learning. The correlation between scores and age showed that with increasing age, learning improves. Also, with more sophisticated training, patient satisfaction increases.</p>
<p>Conclusion: With better education, patient satisfaction increases. Finally, we conclude that inclusion of practical training methods enhances the effectiveness of learning.</p>
رضایت بیماران, روش های آموزش, یادگیری, سن, جنس
oral health, patient satisfaction, learning, sex, age
101
111
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2721-1&slc_lang=fa&sid=1
ehsan
khashabi
احسان
خشابی
ehsan.khashabi@gmail.com
3700319475328460018068
3700319475328460018068
No
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
maziar
esmaieli
مازیار
اسمعیلی مقدم
maziaremoghaddam@yahoo.com
3700319475328460018069
3700319475328460018069
No
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
parinaz
behrouz
پریناز
بهروز
par.rouz@yahoo.com
3700319475328460018070
3700319475328460018070
No
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
zahra
mirzaee
زهرا
میرزایی
z.mirzaei.8310@gmail.com
3700319475328460018071
3700319475328460018071
No
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
eshagh
moradi
اسحاق
مرادی
moradi.i90@gmail.com
3700319475328460018072
3700319475328460018072
Yes
urmia university of medical sciences
، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران