Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
27
9
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراکشده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن
EFFECTIVENESS OF MINDFULNESS BASED COGNITIVE THERAPY ON REDUCTION OF PERCEIVED STRESS AND EATING DISORDER IN STUDENTS WITH EATING DISORDER SYMPTOMS
روانپزشکی
روانپزشکی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p dir="RTL"><strong>پیشزمینه و هدف: </strong>پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراکشده و اختلال خوردن در دانش­آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن انجامگرفته است.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روش کار</strong>: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه دوم مبتلابه علائم اختلال خوردن شهر جوانرود در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ بهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت، ابتدا 370 شرکتکننده با دامنه سنی 15 تا 18 سال، پرسشنامه­ نگرش خوردن گارنر و همکاران (1979) را تکمیل نمودند که از میان آنها 30 نفر مبتلا به علائم اختلال خوردن با توجه به نمره کسبشده 20 یا بالاتر از پرسشنامه نگرش خوردن انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب به­صورت تصادفی به دو گروه پانزده­تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند و پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) را نیز تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه نوددقیقهای (هفته­ای یک جلسه) به مدت 2 ماه به­صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. تحلیل داد­های خام با استفاده از <span dir="LTR">spss<sub>19</sub></span> و اجرای آزمون­های توصیفی و استنباطی ازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها</strong>: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که علائم اختلال خوردن و استرس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون بهطور معنیداری کاهشیافته است (30.37=<span dir="LTR">F</span>، 001/0<span dir="LTR">P<</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: یافته­های پژوهش مؤید اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس ادراکشده و اختلال خوردن است.</p>
<p dir="LTR"><strong><em>Background & Aims</em></strong>: The present study aimed to examine the effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on reduction in perceived stress and eating disorder in students with eating disorder symptoms.</p>
<p dir="LTR"><strong><em>Material & Methods</em></strong>: Research design was a pretest- posttest experimental design with control group. Statistical population consisted of all female students with eating disorder symptoms in Javanroud high schools in academic year 2015-2016. Participants were screened to ensure that all had eating disorder symptoms and for this purpose 500 participants in the age group of 15 to 18 completed Garner's eating attitudes test(1979) among which 30 participants who scored 20 or higher in the test were selected with eating disorder symptoms. Then 30 selected participants were classified into two experimental and control groups consisted of 15members; these participants completed Cohen's Perceived Stress Scale (1983).The experimental group was trained for 8 ninety minutes sessions lasted two months (1 session per week) by mindfulness based cognitive group therapy. Descriptive and inferential tests including covariance analysis with SPSS were used to analyze data.</p>
<p dir="LTR"><strong><em>Results</em></strong>: Variance analysis results showed that eating disorder symptoms and stress in experimental group compared to the control group were reduced in post-test. (P=0/001, F=30.37).</p>
<p dir="LTR"><strong><em>Conclusion</em></strong>: Findings supports the effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on reduction in perceived stress and eating disorder.</p>
<p align="center" dir="LTR"></p>
<p align="center" dir="LTR">SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(9): 810 ISSN: 1027-3727</p>
شناخت درمانی ذهن آگاهی, استرس ادراکشده , اختلال خوردن
Cognitive therapy,Mindfullness,Percieved stress,Eating disorder
801
810
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2563-1&slc_lang=fa&sid=1
sara
ghaderijavid
سارا
قادری جاوید
ghaderijavid.sara4@gmail.com
3700319475328460016639
3700319475328460016639
No
University of Lorestan
دانشگاه لرستان
Simin
Gholamrezaie
سیمین
غلامرضایی
gholamrezaei_s@yahoo.com
3700319475328460016640
3700319475328460016640
Yes
University of Lorestan
دانشگاه لرستان
fatemeh
Rezaie
فاطمه
رضایی
rezaeipsyc@gmail.com
3700319475328460016641
3700319475328460016641
No
University of Lorestan
دانشگاه لرستان