Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
26
4
online
1
fulltext
fa
رابطه تمایزیافتگی خود در مادران و همبستگی خانوادگی با اختلالات رفتاری کودکان
THE RELATIONSHIP BETWEEN DIFFERENTIATION OF SELF IN MOTHERS AND FAMILY RELATIONSHIP WITH CHILDREN'S BEHAVIORAL PROBLEMS
روانپزشکی
روانپزشکی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt">پیشزمینه و هدف:</span></b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"> </span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">خانواده بهعنوان یک سیستم تعریف میشود که تمام اعضای آن بر رفتار یکدیگر تأثیر میگذارند. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه تمایزیافتگی خود در مادران و همبستگی خانوادگی با اختلالات رفتاری کودکان 3 تا 9 ساله انجام گرفت.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">روش</span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">: جامعه آماری پژوهش را کودکان 3 تا 6 سال در مهدکودکهای شهر کرمانشاه تشکیل دادند؛ که از میان آنها نمونهای بهاندازه 300 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای</span><span dir="ltr"></span><span lang="FA" dir="ltr"><span dir="ltr"></span><font face="Times New Roman" size="2"> </font></span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تمایز خود، همبستگی خانواده و مشکلات رفتاری کودکان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و برای</span><span dir="ltr"></span><span lang="FA" dir="ltr"><span dir="ltr"></span><font face="Times New Roman" size="2"> </font></span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">تحلیل دادهها از شاخصهای آماری ضریب همبستگی پیرسون</span><span dir="ltr"></span><span lang="FA" dir="ltr"><span dir="ltr"></span><font face="Times New Roman" size="2"> </font></span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">یافتهها</span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">: نتایج نشان داد که بین همبستگی خانوادگی با اختلالهای بیش فعالی و ناسازگاری اجتماعی رابطه منفی وجود دارد؛ و بین تمایزیافتگی خود مادران با اضطراب- افسردگی و اختلال کمبود توجه رابطه منفی و معناداری وجود دارد.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">نتیجهگیری</span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">: در درمان اختلالهای رفتاری کودک نباید از نقش خانواده و مادر غافل شد.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl" ><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA"><p> </p></span></p>
<p> <i> <strong></strong></i></p><p> <strong>Background & Aims: </strong>Family is defined as a system in which the behavior of each member influences the others.<strong> </strong>This study aimed to determine the relationship between differentiation of self in mothers and family cohesion with behavioral disorders in 3 to 6 years old children . </p><p> <strong> Materials & Methods: </strong>This descriptive correlational study included all 3 to 6 year old children in Kermanshah kindergartens. A total of 300 children were selected through cluster sampling. The data were gathered through questionnaires of differentiation of self, family cohesion and children’s behavioral disorders. Pearson correlation and multivariate regression were performed. </p><p> <strong> Results: T </strong>here was a negative and significant relationship between family cohesion with hyperactivity and social maladjustment. Also, there was a negative and significant relationship between differentiation of self in mothers with anxiety, depression, and ADHD disorder in their children.</p><p> <strong> Conclusion: </strong>The study highlights the important relationship between family and the role of mothers in preventing behavioral disorders in children.<strong> </strong></p><p> </p><p> SOURCE: URMIA MED J 2015: 26(4): 343 ISSN: 1027-3727 </p>
تمایزیافتگی خود, همبستگی خانوادگی, اختلالات رفتاری
Differentiation of self, Family cohesion, Behavioral disorders
334
343
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-602&slc_lang=fa&sid=1
Zeynab
Babaie Khakian
زینب
بابای خاکیان
3700319475328460012206
3700319475328460012206
No
Razi University, Kermanshah, Iran
دانشگاه رازی کرمانشاه
Ali
Zakiei
علی
زکییی
zakieiali@yahoo.com
3700319475328460012207
3700319475328460012207
Yes
Social Development and Health Promotion Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
Taiebeh
Naghshineh
طیبه
نقشینه
3700319475328460012208
3700319475328460012208
No
University of Razi, Kermanshah, Iran
دانشگاه رازی کرمانشاه