Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
26
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش بازیهای ریتمیک بر ارتقا و بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان اوتیستیک شهرستان ارومیه
EFFECTS OF LEARNING GAMES ON IMPROVING COMMUNICATION SKILLS AND SOCIAL RHYTHMIC AUTISTIC CHILDREN OF URMIA CITY
روانپزشکی
روانپزشکی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt">پیشزمینه و هدف:</span></b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"> اوتیسمیک اختلال فراگیر رشد است که با اختلال در ارتباط، مهارتهای اجتماعی ضعیف، تمایل بهتنهایی، تأکید بر یکنواختی محیط و رفتارهای کلیشهای مشخص میشود. هنوز علت اصلی اختلال و درمان قطعی برای آن مشخص نشده است اما امروزه از روشهای جدیدی برای درمان و بهبود عملکرد آنها استفاده میشود که یکی از آنه<a name="_GoBack"></a>ا بازیهای ریتمیک است. لذا پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بازیهای ریتمیک بر ارتقا و بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان اوتیستیک شهرستان ارومیه انجام گردید.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt">مواد و روش کار:</span></b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"> در این تحقیق روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با اجرای پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. به همین منظور تعداد 30 نفر دانشآموز پسر که مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش در دسترس شناسایی و انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل که هر گروه شامل 15 نفر بود، قرار گرفتند. بعد از اجرای برنامه، دادههای بهدستآمده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt">یافتهها:</span></b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"> یافتهها نشان داد که برای فرضیه اصلی اول، حداقل ازلحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مؤلفههای مهارت اجتماعی) تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0</span><font face="Times New Roman"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 9.5pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-ansi-font-size: 8.5pt">≥</span><font size="2"><span dir="ltr">P</span><span dir="rtl"></span></font></font><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"><span dir="rtl"></span> و 96/37=</span><font size="2"><font face="Times New Roman"><span dir="ltr">F(5,19</span><span dir="rtl"></span></font></font><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"><span dir="rtl"></span>)) و برای فرضیه اصلی دوم، حداقل ازلحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مؤلفههای مهارت ارتباطی) تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0</span><font face="Times New Roman"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 9.5pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-ansi-font-size: 8.5pt">≥</span><font size="2"><span dir="ltr">P</span><span dir="rtl"></span></font></font><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"><span dir="rtl"></span> و 67/62=</span><font size="2"><font face="Times New Roman"><span dir="ltr">F(5,19</span><span dir="rtl"></span></font></font><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"><span dir="rtl"></span>)).<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt">نتیجهگیری:</span></b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"> همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی از طریق بازیهای ریتمیک موجب کاهش رفتارهای اوتیستیک و بهبود و رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آزمودنیها میشود.<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 8.5pt"><p> </p></span></p>
<p> <strong></strong></p><p> <i> <strong>Background & Aims</strong> </i><strong>: </strong>Autism is a pervasive developmental disorder which is characterized by abnorma lities of social interactions, impaired <a title="Interpersonal relationship" href="https://en.wikipedia.org/wiki/Interpersonal_relationship">social skills</a>, tendency to be alone, insistence on sameness and ritual routines of the environment, and stereotyped behavior . The main cause and cure for the disorder has not been discovered yet. However, nowadays new techniques are being used to both treat and to improve the performance of the children with autism , one of which is the use of rhythmic games . The present study was aimed to investigate the effects of teaching rhythmic games on improving communication and social skills of autistic children in Urmia city . </p><p> <strong><i> Materials & Methods </i></strong><strong>: </strong>This quasi-experimental study included a pretest and posttest that was conducted on both the experimental group, and control group. For this purpose, 30 male students were identified and selected using available methods. Then they were divided equally into two groups of 15 participants, i.e. experimental and control . After the treatment the data were gathered from pre -test and post-test and were analyzed using covariance . </p><p> <strong><i> Results </i></strong><strong>: </strong>Regarding the first hypothesis , the results showed a significant difference, at least in terms of one of the dependent variables (social skills factors) (P ≥ 0.0001, F (5, 19=37.96)) . Regarding the second hypothesis, the results also showed a significant difference, at least in terms of the dependent variables (communication skills factors) ( p ≤ 0.0001, F(5,19)=62.67 ). </p><p> <strong><i> Conclusion </i></strong><strong>: </strong>The results showed that teaching social communication skills through rhythmic games reduces autistic behaviors and improves social and communication skills in the participants. </p><p> SOURCE: URMIA MED J 2015: 26(4): 280 ISSN: 1027-3727 </p>
بازیهای ریتمیک, مهارتهای اجتماعی, مهارتهای ارتباطی
Rhythmic games, Social skills, Communication skills
268
280
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-594&slc_lang=fa&sid=1
Samira
Tajdini
سمیرا
تاج دینی
3700319475328460012171
3700319475328460012171
No
Garmsar Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار. ایران
Alireza
Pirkhaefi
علیرضا
پیرخائفی
apirkhaefi@gmail.com
3700319475328460012172
3700319475328460012172
Yes
Psychology Department, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
گروه روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار. ایران