Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
25
6
online
1
fulltext
fa
بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی نسبت به پیادهسازی نظام آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
MEASURING ATTITUDE OF FACULTIES TOWARDS THE IMPLEMENTATION OF THE E-LEARNING SYSTEM IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
آناتومی
آناتومی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p> <strong> پیشزمینه و هدف: </strong>آموزش الکترونیکی یکی از پدیدههای جهان نوین است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نسبت به پیادهسازی نظام آموزش الکترونیکی انجام شده است. </p><p> <strong> مواد و روش: </strong>طرح پژوهش غیرآزمایشی و بهطور دقیقتر، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه است که حجم نمونه با استناد به جدول مورگان 136 نفر برآورد شد. برای تعیین روایی پرسشنامه ازنظرات متخصصین استفاده شد و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به میزان 75/0 محاسبه گردید. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای همبستگی، واریانس و تی مستقل استفاده شده است. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که همبستگی معنادار و مستقیمی بین نگرش اعضای هیئتعلمی به آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی وجود دارد (73/0 = r و 000/0 P= ). نگرش اعضای هیئتعلمی نسبت به آموزش الکترونیکی با توجه به سوابق تحصیلی آنان متفاوت است (006/0 P= ، 38/ 5 F= )، ولی تفاوت معناداری بین نگرش نسبت به آموزش الکترونیکی، در میان اعضای هیئتعلمی مرد و زن وجود ندارد (82/1 - t= ، 07/0 P= ) . </p><p> <strong> نتیجهگیری </strong>: با توجه به نگرش مثبت اعضای هیئتعلمی نسبت به نظام آموزش الکترونیکی، پیشنهادهایی جهت بهبود وضع موجود و حرکت به سمت اجرای نظام آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی ارائه گردید. </p><p> <strong> </strong> </p><p> </p>
<p> <strong> </strong></p><p> <strong><i>Background & Aims</i>: </strong>E-learning is one of the phenomena of modern world that has developed in the information age and the knowledge-based society. The aim of this study was to evaluate the attitudes of Urmia University of Medical Sciences faculties towards the implementation of the e-learning system.</p><p> <strong><i>Materials & Methods</i></strong><strong> : </strong>The research is a non-experimental descriptive survey. The statistical population of this study included all faculties of Urmia University of Medical Sciences that according to Morgan table were estimated 136. The questionnaire’s validity was assessed by experts and its reliability was calculated by Cronbach’s alpha as 0.75. For data analysis, correlation, analysis of variance, and independent t-test were used. <strong></strong></p><p> <strong><i>Results</i>: </strong>The results indicated that there was a significant relationship between attitude of faculties toward e-learning and blended-learning (sig= 0.000, r= 0.73). The attitude of faculties towards e-learning and their work experience is different (f= 5.38, sig= 0.006). But there is no significant difference between the attitude towards e-learning among male and female faculty members (sig= 0.07, t= -1.82).<strong></strong></p><p> <strong><i>Conclusion</i>:</strong> Based on the positive attitude of the faculties towards the implementation of the e-learning, it is suggested to improve the status quo and move toward implementation of the e-learning system in Urmia University of Medical Sciences.</p><p> </p><p> SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(6): 480 ISSN: 1027-3727 </p>
آموزش الکترونیکی, نگرش, اعضای هیئتعلمی, آموزش ترکیبی
E-learning, Attitude, Faculties, Blended-learning
474
480
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-494&slc_lang=fa&sid=1
Motahhareh
Hamzehrobati
مطهره
حمزه رباطی
mhamze_robati@yahoo.com
3700319475328460010112
3700319475328460010112
Yes
Education Department, Urmia University
دانشگاه ارومیه
Behnaz
Mohajerani
بهناز
مهاجرانی
3700319475328460010113
3700319475328460010113
No
Education Department, Urmia University
دانشگاه ارومیه
Alireza
Ghaleei
علیرضا
قلعهای
3700319475328460010114
3700319475328460010114
No
Education Department, Urmia University
دانشگاه ارومیه