Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
22
5
online
1
fulltext
fa
بررسی و مقایسه میزان شیوع و فراوانی اختلالهای رفتاری در بین دانش آموزان دوره متوسطه منطقه بستان آباد
آناتومی
آناتومی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl" class="Chekide"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA">پیش زمینه و هدف:</span></b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"> پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه میزان شیوع و فراوانی اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دوره متوسطه منطقه بستان آباد با توجه به جنسیت، رشته تحصیلی و محل سکونت انجام گرفت.<b> <p></p></b></span></font></p><p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl" class="Chekide"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA">مواد و روش کار:</span></b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"> روش پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بوده است که بدین منظور با استفاده از <span style="COLOR: black"><font size="2">روش نمونه گیری طبقهای نسبتی (سهمی) تعداد 384 نفر از دانش آموزان در پژوهش شرکت داده شدند. دادهها با استفاده از </font></span></span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Tahoma mso-hansi-font-family: Tahoma" lang="AR-SA">مقیاس</span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Arial mso-hansi-font-family: Arial" lang="AR-SA"> </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Tahoma mso-hansi-font-family: Tahoma" lang="AR-SA">مشکلات</span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Arial mso-hansi-font-family: Arial" lang="AR-SA"> </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Tahoma mso-hansi-font-family: Tahoma" lang="AR-SA">رفتاری</span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Arial mso-hansi-font-family: Arial" lang="AR-SA"> </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-ascii-font-family: Tahoma mso-hansi-font-family: Tahoma" lang="AR-SA">آشنباخ </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA">(</span><font size="2"><span dir="ltr">YSR</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>) که از روایی و اعتبار خوبی برخوردار است<span style="COLOR: black"><font size="2">، جمع آوری و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون </font></span></span><font size="2"><span style="COLOR: black" dir="ltr">t</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: Nazanin COLOR: black FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>) تجزیه و تحلیل گردیدند. <p></p></span></font></p><p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl" class="Chekide"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA">یافتهها:</span></b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin COLOR: black FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"> یافتههای پژوهش نشان داد که در بین کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه بستان آباد، </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA">اختلالات رفتار پرخاشگرانه با میانگین 54/24 و انحراف معیار 19/5 از بیشترین میزان شیوع و اختلال شکایات جسمانی با میانگین 22/9 و انحراف معیار 24/2 از کمترین میزان شیوع برخوردار میباشد. همچنین میزان شیوع اختلال گوشه گیری / افسردگی و سایر مشکلات (شامل ؛ ترس از مدرسه، ناخن جویدن، کابوس و...) به طور معنیداری در دختران بیشتر از پسران بوده(</span><font size="2"><span dir="ltr">p≤0/05</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>)و(</span><font size="2"><span dir="ltr">p≤0/01</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>)، و رفتار قانون شکنی به طور معنیداری در پسران بیشتر از دختران بوده (</span><font size="2"><span dir="ltr">p≤0/05</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>)است. ضمن اینکه میزان شیوع اختلال رفتاری گوشه گیری / افسردگی و رفتار پرخاشگرانه در دانش آموزان شهری به طور معنیداری بیشتر از دانش آموزان روستایی بوده (</span><font size="2"><span dir="ltr">p≤0/05</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>) است. </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA" lang="FA">بین دانش آموزان رشتههای تحصیلی (نظری و مهارتی) هیچگونه تفاوت </span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA">معنیداری</span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA" lang="FA"> مشاهده نشد.</span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 14pt mso-bidi-language: FA" lang="FA"> <p></p></span></font></p><p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl" class="Chekide"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA" lang="FA">نتیجه گیری:</span></b><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA" lang="FA"> با نتایج بدست آمده میتوان در راستای کمک به بهداشت روانی دانش آموزان، برنامه ریزی و اقدام به موقع انجام داد.</span><span style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt" lang="AR-SA"><p></p></span></font></p>
<p> <strong><i> Background & Aims: </i></strong>The purpose of this study was to survey and compare the prevalence and frequency of behavioral disorders among high school students considering gender, field of study, and place of residence in Bostanabad. </p><p> <strong><i> Materials & Methods: </i></strong>This descriptive cross sectional study was conducted through the stratified sampling proportion and included 384 students. Data were gathered with Achenbach's Behavioral Problems (YSR) scale and analyzed by descriptive and inferential statistics . </p><p> <strong><i> Results </i></strong>: Among high school students, aggressive behavior had the highest and somatisization disorder the lowest prevalence. Also the prevalence of withdrawal / depression and other problems (including school phobia, nail biting, etc.) were significantly higher in girls (p ≤ 0.05), and law-breaking behavior was significantly higher in boys (p ≤ 0.05). While in urban students the prevalence of withdrawal / depression and aggressive behavior, was significantly more than rural students (p≤0.05). There was no significant difference between students according the field of study . </p><p> <strong><i> Conclusion: </i></strong>The results can be obtained in order to clarify mental health disorders and the need for further planning. </p><p> <strong>Source:</strong> Urmia Med J 2011: 22(5): 487 ISSN: 1027-3727 </p>
اختلالات رفتاری، میزان شیوع، دانش آموزان دوره متوسطه، بستان آباد
Behavioral disorder, Prevalence, Secondary school students
439
448
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-203&slc_lang=fa&sid=1
Salar
Faramarzi
سالار
فرامرزی
s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
370031947532846004311
370031947532846004311
Yes
University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان
Amir
Ghamarani
امیر
قمرانی
370031947532846004312
370031947532846004312
No
University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان
Maryam
Shariati
مریم
شریعتی
370031947532846004313
370031947532846004313
No
psychology faculty of shahid chamran
دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز