%0 Journal Article %A Akbarzadeh, Davoud %A Hovida, Farnaz %A Galegiroasan, Nasrolah %A Mesrabadi, Javad %T COMPARISON OF SOCIAL SKILL, IMPATIENCE AND SLEEP PROBLEMS AMONG NORMAL STUDENTS AND STUDENTS WITH ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER %J Studies in Medical Sciences %V 25 %N 12 %U http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2678-fa.html %R %D 2015 %K Social skill, Impatience, Sleep problems, Attention deficit/hyperactivity, %X پیش‌زمینه و هدف: مشکلات و ناسازگاری‌های کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشن‌تر می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش‌آموزان عادی بود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی در مدارس شهر تبریز بودند که از میان تعداد 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) دارای نقص توجه/ بیش فعالی و 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) عادی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون هوشی ریون، پرسشنامه‌های مهارت اجتماعی ماتسون، بی‌حوصلگی فارمر و ساندبرگ و سنجش عادات خواب کودکان اونز و همکاران استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب بین دانش‌آموزان دارای نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، مهارت‌های اجتماعی ضعیف‌تر و بی‌حوصلگی و مشکلات خواب بیشتری دارند؛ بنابراین توجه به برنامه‌های آموزشی و درمانی مؤثر بر مهارت‌های اجتماعی و افزایش حوصلگی و خواب در این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.     %> http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2678-fa.pdf %P 1067-1075 %& 1067 %! %9 Research %L A-10-582-557 %+ Faculty of Humanities and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran %G eng %@ 2717-008X %[ 2015