RT - Journal Article T1 - THE EFFECT OF EDUCATIONAL INTERVENTION WITH THE HEALTH BELIEF MODEL ON KNOWLEDGE, PERCEPTIONS AND SELF-EFFICACY AMONG ADOLESCENT OF HIGH SCHOOL GIRLS ABOUT OSTEOPOROSIS, TEHRAN, IRAN 2010-2011 JF - URMIAMJ YR - 2013 JO - URMIAMJ VO - 24 IS - 3 UR - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1656-fa.html SP - 163 EP - 169 K1 - Educational intervention K1 - Health belief model K1 - Perceptions K1 - Self-efficacy K1 - Osteoporosis AB - پیش زمینه و هدف: استئوپروز به عنوان یک بیماری خاموش درنظر گرفته شده است زیرا به آرامی و بدون هیچ علامتی استخوان‌های فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داشتن آگاهی و عقاید صحیح بهداشتی می‌تواند در بکارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری تأثیر داشته باشد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر در زمینه بیماری استئوپروز انجام گردید. مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 نفر از دختران نوجوان مقطع دبیرستان یکی از شهرک‌های منطقه یک شهر تهران در سال 1389 انجام گردید، ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای روا و پایا شده و مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، اجزاء مدل اعتقاد سلامت و خودکارآمدی بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس سازه‌های مدل اعتقاد سلامت و با استفاده از روش‌های آموزش مستقیم و غیرمستقیم انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss15 و آزمون آماری تی زوجی انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاضر و مقایسه میانگین‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره آگاهی دانش آموزان دختر قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (05/0p LA eng UL http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1656-fa.html M3 ER -