TY - JOUR JF - URMIAMJ JO - Studies in Medical Sciences VL - 22 IS - 1 PY - 2011 Y1 - 2011/4/01 TI - COMORBIDITY OF ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY TT - بررسی همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با مشکلات برون نمودی و درون نمودی کودکان N2 - پیش زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به عنوان شایع‌ترین اختلال عصبی رفتاری دوره کودکی شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) کودکان با اختلال‌های برون نمودی - درون نمودی بر اساس تک بررسی‌های مبتنی بر نظام سنجش آخنباخ صورت گرفته است. مواد و روش کار: بدین منظور، بعد از اطمینان از تشخیص روانپزشکی اختلال، اطلاعات جامعی بر اساس فرم پرسش­نامه DSM-IV (از نظر والدین و معلمان)، مقیاس‌های درجه‌بندی کانرز (فرم‌های والدین و معلم)، فرم تاریخچه دوره کودکی گلدشتاین گردآوری شد و 15 آزمودنی از نمونه‌های بالینی جهت مطالعه از نوع تک بررسی انتخاب شدند. از فرم‌های مختلف نظام سنجش آخنباخ، نتایج حاصل از اجرای سیاهه رفتاری کودک (مقیاس‌های مبتنی بر تجربه و مبتنی بر DSM-IV) برای بررسی میزان اختلالات گزارش شدند. یِافته­ها: یافته‌های حاصل از این مطالعه، حاکی از همبودی بالای اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی با اختلالات برون نمودی و درون نمودی است. همبودی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی با اختلال رفتار مهار یافته، تضادورزی و پرخاشگری به­خصوص حایز اهمیت بوده است. بحث و نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه، مرتبط با یافته‌های قبلی در زمینه همبودی مورد بحث قرار گرفته‌اند. این مطالعه دلالت‌ها و استلزام‌هایی برای بررسی همبودی در سطح بزرگ مقیاس و مبتنی بر تشخیص‌های روانپزشکی دارد. علاوه بر آن لزوم توجه به اختلالات همبود در تشخیص و اتخاذ راهبردهای درمانگری اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی مورد تأکید قرار گرفته است. SP - 53 EP - 61 AU - mirnasab, mahmoud AD - Assistant Professor of Psychology and Education Exceptional Children, Tabriz University , Tabriz, Iran UR - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-869-fa.html ER -