%0 Journal Article %A Jafarnezhadgero, AmirAli %A Orouji, Afshiin %A Najafiyengeja, Karim %A Behrouzi, Zahra %T THE EFFECT OF A SPECEFIC TRAINING COURSE ON PLANTAR PRESSURE VARIABLES IN PEOPLE WITH CHRONIC LOW BACK PAIN DURING WALKING %J Studies in Medical Sciences %V 33 %N 10 %U http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5477-fa.html %R 10.52547/umj.33.10.737 %D 2023 %K loading rate, plantar pressure variables, chronic low back pain, walking, %X پیش‌زمینه و هدف: کمردرد به دردی که در ناحیه کمر یا خاجی ستون فقرات احساس شود اطلاق می‌گردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات اختصاصی مبتنی بر الگوی حرکتی بر متغیرهای فشار کف‌پایی در افراد مبتلا به کمردرد مزمن طی راه‌رفتن بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. افراد مورد مطالعه که از مراجعین به مرکز سلامت و تندرستی دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شده بودند، به‌طور تصادفی 10 نفر دارای کمردرد مزمن (گروه تجربی) و 10 نفر کمردرد (گروه کنترل) تقسیم شدند. افراد گروه تجربی شش هفته تمرینات الگوی حرکتی را انجام دادند ولی گروه کنترل در این مدت شش هفته‌ای تمرینی انجام ندادند. مقادیر فشار کف‌پایی طی پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط دستگاه فوت اسکن (نرخ نمونه‌برداری: 300 هرتز) ثبت شد. آزمون آماری آنالیز واریانس دو سویه جهت تحلیل آماری داده‌ها استفاده شد. تمام تحلیل‌ها در سطح معنی‌داری 05/0 و با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس (SPSS) نسخه 22 انجام پذیرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد اوج مؤلفه عمودی در مرحله برخورد پاشنه (009/0=p) و نرخ بارگذاری عمودی (013/0=p) در گروه تجربی در پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون کمتر بود. مقایسه جفتی نشان داد، اوج نیرو در استخوان کف‌پایی دوم در گروه تجربی در پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون کمتر بود (018/0=p). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، اوج نیروی عمودی در مرحله برخورد پاشنه و نرخ بارگذاری عمودی پس از مداخله در بیماران مبتلا به کمردرد کاهش یافت. این امر می‌تواند نقش مؤثر تمرینات الگوی حرکتی در بیماران مبتلا به کمردرد را به خوبی نشان دهد. %> http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5477-fa.pdf %P 737-748 %& 737 %! %9 Clinical trials %L A-10-3759-6 %+ Associate Professor Sport Biomechanics, Deprtment of Sport Managements and Biomechanics, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran (Corresponding Author) %G eng %@ 2717-008X %[ 2023