AU - Hazrati Tappeh, Khosro AU - Mohammadzadeh, Habib AU - Khashaveh, Shahla AU - Rezapour, Baratali TI - PREVALENCE OF INTESTINAL PARASITIC INFECTIONS AMONG PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN BARANDOOZ-CHAY RURAL REGION OF URMIA, 2007 PT - JOURNAL ARTICLE TA - URMIAMJ JN - URMIAMJ VO - 21 VI - 3 IP - 3 4099 - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-727-fa.html 4100 - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-727-fa.pdf SO - URMIAMJ 3 AB  - تاریخ دریافت 1/12/88، تاریخ پذیرش 29/2/89چکیدهپیش زمینه و هدف: بررسی منظم و مستمر آلودگی­های انگلی روده­ای در کشور­های در حال توسعه برای برنامه ریزی مناسب جهت مبارزه و کنترل آن­ها ضروری است.مواد و روش کار: 405 نفر دانش­آموز 14-7 ساله مدارس ابتدائی پایه اول تا چهارم مدارس منطقه باراندوز چای ارومیه به روش خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب و نمونه­­های مدفوع و چسب اسکاج آن­ها در دو نوبت جمع آوری و در آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده پزشکی ارومیه نمونه­­های مدفوع با روش­­های گسترش مرطوب و رسوبی فرمالین - اتر و نمونه­های چسب اسکاچ به­صورت مستقیم در زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار گرفتند.یافته­­ها: از 405 نفر دانش­آموز مورد مطالعه، 172 نفر(5/42درصد) آلوده به انگل­های روده­ای بودند که 150 نفر (35درصد) آلوده به تک یاخته­ها و44 نفر (9/10درصد) آلوده به کرم­های روده­ای بودند. از نظر شیوع تک یاخته­های روده­ای، به ترتیب، ژیاردیا لامبلیا در 83 مورد (5/20درصد)، آنتامبا کلی در 59 مورد (6/14درصد)، بلاستوسیستیس هومینیس در 54 مورد (3/13درصد) و یدآمبا بوتچلی در 10 مورد (5/2درصد) تشخیص داده شد. 43 نفر (6/10درصد) آلوده به کرم انتروبیوس ورمیکولاریس و یک نفر (2/0درصد) آلوده به کرم هیمنولپیس نانا بود.بحث و نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتاً بالای عفونت­های انگلی روده­ای در منطقه مورد بررسی، ارتقاء سطح آگاهی­­های دانش­آموزان، والدین و مربیان درخصوص نحوه رعایت اصول بهداشت فردی و نیز بهسازی محیط زیست ضروری به نظر می­رسد.مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و یکم، شماره‌ سوم، ص 242-237، پاییز 1389آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده پزشکی، تلفن: 09143433134E-mail: Hazrati_tappe@yahoo.co.nz    CP - IRAN IN - Department of Parasitology and Mycology, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran Tel: 09143433134 LG - eng PB - URMIAMJ PG - 237 PT - Research YR - 2010