%0 Journal Article %A Khanjani, Zeynab %A Babapour Kheiroddin, Jalil %A Noorazar, Sayed Gholamreza %A soruri, mohsen %T THE EFFECTIVENESS OF HABIT REVERSAL TECHNIQUES TRAINING ON REDUCTION INTENSITY, FREQUENCY, COMPLEXITY AND INTERFERENCE OF TOURETTE SYNDROME AND MOTOR TICS %J Studies in Medical Sciences %V 26 %N 11 %U http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2952-fa.html %R %D 2016 %K Habit Reversal, Tourette syndrome, Motor tic, %X پیش‌زمینه وهدف:اختلالات تیک ازجملهمهم‌ترین اختلالات دوران کودکی است که در صورت عدم درمان و بهبودیمی‌تواند زندگی حال و آینده کودکان مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش فنون وارونه‌سازی عادت در کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک‌های حرکتی صورت گرفته است. مواد و روش‌ کار: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه استفاده شده است. شرکت‌کنندگان این پژوهش را 3 پسر 7 تا 12 ساله از مراجعه‌کنندگان به کلینیک روان‌پزشکی شهر تبریز تشکیل دادند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و پس از مصاحبه تشخیصی مبتلا به سندرم تورت (1 نفر) و تیک حرکتی (2 نفر) تشخیص داده و بر اساس ملاک‌های ورود و احراز شرایط پژوهش انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه‌سازی عادت را به‌صورت انفرادی در طی 8 جلسه دریافت کردند که این جلسات دو بار در هفته، هر جلسه به مدت 60 دقیقه و در طول 1 ماه تشکیل شدند. تغییرات درمانی، درصد بهبودی و اندازه اثر درمان توسط مقیاس شدت کلی تیک یل (YGTSS) به دست آمد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش فنون وارونه‌سازی عادت باعث کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک‌های حرکتیمی‌شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود. بحث و نتیجه‌گیری: کودکان مبتلا به انواع اختلالات تیک و خانواده‌هایآن‌هامی‌توانند با یادگیریمجموعه‌ای از فنون رفتاری کاهش و بهبودیقابل‌ملاحظه‌ای را در تیک‌ها شاهد باشند. آموزش فنون وارونه‌سازی عادت یکی از درمان‌هایمؤثر رفتاری برای این گروه از اختلالات می‌باشد. %> http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2952-fa.pdf %P 948-959 %& 948 %! %9 case report %L A-10-2116-1 %+ Tabriz University %G eng %@ 2717-008X %[ 2016