دوره 22، شماره 2 - ( دوماهنامه خرداد-تیر 1390 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 145-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه ، Ali_Issazadeg@yahoo.com
چکیده:   (15041 مشاهده)

پیش زمینه و هدف: سلامتی و بهزیستی افراد ممکن است از طریق تعامل ریتم‌های درون­زاد و بیرونی تعیین شود؛ لذا هدف اصلی بررسی حاضر، پژوهش در خصوص رابطه‌ی بین تیپ‌های شبانه روزی صبحی - عصری و اضطراب صفت - حالت در بین دانشجویان بود.

مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی، از نوع علی- مقایسه ایی براساس نمونه گیری به شیوه داوطلبانه بود. نمونه‌ها شامل 288 نفر ( 165 دختر و 123 پسر) بودند. برای بررسی تیپ شناسی شبانه روزی از پرسش­نامه صبحی غروبی هورن آستبرگ (MEQ) و اضطراب از پرسش­نامه اضطراب حالت صفت اسپیل برگر استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و آزمون F با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین دو تیپ شبانه روزی (صبحی - عصری) در اضطراب صفت حالت تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 p<)؛ بدین معنی که اضطراب حالت صفت در افراد با تیپ شبانه روزی عصری بیشتر از صبحی بود. نتایج آزمونF  نیز نشان داد که در مقایسه بین دانشجویان دختر و پسر در تیپ‌های شبانه روزی صبحی عصری و اضطراب حالت صفت تفاوت معنی­داری وجود ندارد.

بحث و نتیجه گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که اضطراب با تیپ شبانه روزی عصری ارتباط دارد.

:

 

 

متن کامل [PDF 262 kb]   (3192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.