پیش زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به عنوان شایعترین اختلال عصبی رفتاری دوره کودکی شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) کودکان با اختلالهای برون نمودی - درون نمودی بر اساس تک بررسیهای مبتنی بر نظام سنجش آخنباخ صورت گرفته است.
مواد و روش کار: بدین منظور، بعد از اطمینان از تشخیص روانپزشکی اختلال، اطلاعات جامعی بر اساس فرم پرسشنامه DSM-IV (از نظر والدین و معلمان)، مقیاسهای درجهبندی کانرز (فرمهای والدین و معلم)، فرم تاریخچه دوره کودکی گلدشتاین گردآوری شد و 15 آزمودنی از نمونههای بالینی جهت مطالعه از نوع تک بررسی انتخاب شدند. از فرمهای مختلف نظام سنجش آخنباخ، نتایج حاصل از اجرای سیاهه رفتاری کودک (مقیاسهای مبتنی بر تجربه و مبتنی بر DSM-IV) برای بررسی میزان اختلالات گزارش شدند.
یِافتهها: یافتههای حاصل از این مطالعه، حاکی از همبودی بالای اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی با اختلالات برون نمودی و درون نمودی است. همبودی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی با اختلال رفتار مهار یافته، تضادورزی و پرخاشگری بهخصوص حایز اهمیت بوده است.
بحث و نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه، مرتبط با یافتههای قبلی در زمینه همبودی مورد بحث قرار گرفتهاند. این مطالعه دلالتها و استلزامهایی برای بررسی همبودی در سطح بزرگ مقیاس و مبتنی بر تشخیصهای روانپزشکی دارد. علاوه بر آن لزوم توجه به اختلالات همبود در تشخیص و اتخاذ راهبردهای درمانگری اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی مورد تأکید قرار گرفته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |