دوره 29، شماره 3 - ( ماهنامه خرداد 1397 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 226-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار دانشگاه ارومیه ، j.gholami@urmia.ac.ir
چکیده:   (129 مشاهده)
پیش زمینه و اهداف: با افزایش روز افزون اهمیت چاپ و انتشار مقالات علمی در ژورنال های معتبر بین المللی ، پژوهشگران در رشته های گوناگون بخصوص در فیلد پزشکی و دانش سخت را به ارتقای سطح نوشتار آکادمیک ملزم نموده است. به منظور ارتقای زبانی مقالات، بسیاری از این نویسندگان پیش از فرستادن مقاله به ژورنال های معتبر جهانی، از ویرایشگران کمک می گیرند. اساتید زبانی که بعنوان ویرایشگران در دسترس  نیز فعالیت می نمایند به روش های متعدد با بهره گیری از استراتژی های ویرایشی به بهبود وضعیت زبانی مقالات یاری می رسانند. یکی از این استراتژی ها نوشتن نکات و کامنت های راهنمایی کننده در مقالاتی که ادیت مینمایند می باشد.شایان ذکر است با استفاده از این کامنت ها، توضیحات سودمندی در اختیار نویسندگان مقالات قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی انواع کامنت هایی است که نویسنده-پژوهشگران ایرانی از ویرایشگران دریافت می نمایند. امید است بدینوسیله اساسی ترین اشکالات و خطاهای زبانی محققان ایرانی در فیلد پزشکی و دانش سخت قابل شناسایی باشد.

روش: به این منظور، کامنت های نوشته شده توسط پنج ویرایشگر در دسترس بر 30 مقاله نوشته شده توسط پژوهشگران فیلد پزشکی و دانش سخت به دقت مورد کند و کاو قرار گرفت. کد گذاری و آنالیز داده ها بر اساس Gricean co-operative principles (اصول همیاری گریس: پارامتر های انجام بک مکالمه موفق چه در گفتار و چه نوشتار) صورت پذیرفت.

نتایج: نتایج حاکی از آن است که کامنت های ویرایشگران، نویسندگان ایرانی را در 10 زمینه اصلی در خصوص مقالاتشان آگاهی رسانی کرده است که عبارتند از: کاهش زیاده گویی، آگاهی رسانی، بررسی دوباره، رونگاشت، نگهداشتن منظور نویسنده، همخوانی، وابستگی، سامان مندی، گنگی زدایی، و ساختاری. تعداد زیادی از متن اصلی نوشته شده توسط نویسندگان به همراه کامنت های دریافتی در بخش نتایج گردآوری شده اند که این کامنت ها حاوی نکات آموزنده در خصوص نوشتار آکادمیک می باشند.

پسگفتار: نتایج این تحقیق نشانگر آن است که با توجه هر چه بیشتر نویسندگان کم تجربه فیلد پزشکی و دانش سخت به این نکات دهگانه، توانایی نوشتار آکادمیک محققان ایرانی و میزان اخذ پدیرش ایشان از ژورنالهای معتبر جهانی را به طور چشمگیری ارتقا خواهد داد.
متن کامل [PDF 435 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى