دوره 29، شماره 1 - ( ماهنامه فروردین 1397 )                   جلد 29 شماره 1 صفحات 63-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی ، masoomeh.asefi@yahoo.com
چکیده:   (720 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اغلب مطالعات پیشین نشان داده‌اند که توانایی‌های زبانی کودکان مبتلا به ADHD ضعیف‌تر از کودکان عادی است. اما مطالعه‌ای وجود ندارد که تأثیر ADHD را بر تمامی حوزه‌های توانایی‌های زبانی را به‌صورت کامل و هم‌زمان موردبررسی قرار داده باشد. هدف این پژوهش بررسی نقص کارکردهای زبانی به‌طور هم‌زمان و تفکیکی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود.
مواد و روش‌ کار: 163 نفر از دانش‌آموزان مقطع چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان میانه به دو روش دردسترس و تصادفی انتخاب شدند. حافظه کلامی، سرعت نامیدن، روانی کلامی، توانایی دریافتی زبانی، توانایی‌های خواندن، توجه و علائم بیش فعالی و نقص توجه دانش‌آموزان مورد ارزیابی گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی حوزه‌های حافظه کلامی، سرعت نامیدن، روانی کلامی، توانایی دریافتی زبانی، توانایی‌های خواندن، توجه به‌طور هم‌زمان در کودکان ADHD ضعیف‌تر از کودکان عادی هستند (153/0=Wilks’ λ، 5/41=(143، 19) F، 001/0>p).
بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد علاوه بر آنکه توانایی‌های زبانی به‌طور تفکیکی در کودکان مبتلا به ADHD ضعیف‌تر از کودکان عادی است، بلکه درمجموع توانایی‌های زبانی نیز تفاوت معنادار وجود دارد.
متن کامل [PDF 459 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی