دوره 28، شماره 2 - ( ماهنامه اردیبهشت 1396 )                   جلد 28 شماره 2 صفحات 100-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان، ایران ، Narges Zamani@iauh.ac.ir
چکیده:   (5545 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: با توجه به شیوع روزافزون اختلالات افسردگی هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه‌درمانی شناختی به روش مایکل­فری در کاهش افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب می‌باشد.

مواد و روش‌ کار: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود و جامعه موردمطالعه آن تمام مادران افسرده که دارای کودکان مبتلا به اختلالات روانی مراجعه‌کننده به مراکز خصوصی بهزیستی شهر همدان در سال 1393 بودند که برای این منظور 18 مادر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه گواه)، بر اساس ملاک‌های ورود و به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور مقایسه اثربخشی رویکرد، گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخله مهارت‌های شناختی-رفتاری دریافت کردند درحالی‌که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. شرکت‌کنندگان با استفاده از ابزار افسردگی بک (2000)، در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند و نتایج با استفاده از آزمون t و تحلیلی کوواریانس تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج حاصل از تفسیر جداول نشان می‌دهد که بین گروه آزمایش و گواه پس از اجرای مداخله در آزمون افسردگی تفاوت معنی­داری وجود داشت (001/0P<).

بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از گروه‌درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات روانی مؤثر است و بر این اساس می­توان گفت، در حوزه درمان و زمینه کار با افراد افسرده شناخت درمانی گروهی با توجه به ماهیت آن، بسیار کارا و نویدبخش به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 474 kb]   (3119 دریافت)    
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.