دوره 27، شماره 9 - ( ماهنامه آذر 1395 )                   جلد 27 شماره 9 صفحات 781-773 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی ، msoleymani21@yahoo.com
چکیده:   (6374 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: اختلالات کارکردهای شناختی به‌عنوان اجزاء اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه در نظر گرفته می‌شود. کارکردهای شناختی می‌توانند توسط تمرینات توان‌بخشی شناختی و نوروسایکولوژیک بازترانی شوند. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی توان‌بخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی کودکان ADHD می‌باشد.

مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر از نوع طرح‌های شبه آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک گروه می‌باشد. شرکت‌کنندگان این پژوهش تعداد 12 نفر کودک ADHD در دامنه سنی 7-13 سال بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و توسط پرسشنامه کانرز فرم والدین و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان پژوهش، به مدت 10 جلسه تمرینات توان‌بخشی نوروسایکولوژیک دریافت کردند. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت‌کنندگان در پرسشنامه کانرز والدین (001/0 < P) و آزمون عملکرد پیوسته (0001/0 < P) تفاوت معنی‌دار وجود دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که توان‌بخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی با تأثیر بر نواحی مغزی مرتبط با توجه پایدار و  بازداری باعث بهبود این کارکردها می‌شود. همچنین بهبود توجه پایدار و بازداری منجر به کاهش علائم بیش‌فعالی در کودکان ADHD می‌شود.

متن کامل [PDF 495 kb]   (2423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.