دوره 26، شماره 12 - ( ماهنامه اسفند 1394 )                   جلد 26 شماره 12 صفحات 1040-1028 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران ، radmehr.p12@gmail.com
چکیده:   (9114 مشاهده)

پیش‌زمینه وهدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود.

مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ کهبه‌منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکت­کننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال،پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودندکه از میان آن­ها 30 نفر مبتلا به اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحرافمعیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب به‌صورت تصادفی به دو گروه پانزده‌تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفته­اییک جلسه) به مدت 2 ماه به‌صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات و 2ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامه­هایاضطراب اجتماعی و افسردگی پاسخ دادند. تحلیل داده­های خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمون­های توصیفی و استنباطیازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت.

یافته­ها: گروه آزمایشکاهش معنی­داری در اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از دریافت آموزش نشان دادند (001/0>P). ضمن این­که نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد.

نتیجه­گیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشیMBCT، در کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی است.

           

متن کامل [PDF 505 kb]   (2405 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.