دوره 26، شماره 12 - ( ماهنامه اسفند 1394 )                   جلد 26 شماره 12 صفحات 1027-1019 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami S, Vahedi S. EFFECTIVENESS OF PENN RESILIENCY PROGRAM ON COGNITIVE EMOTION REGULATION IN DEPRESSED PEOPLE. Stud Med Sci. 2016; 26 (12) :1019-1027
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3285-fa.html
غلامی سمیه، واحدی شهرام. اثربخشی آموزش برنامه تاب‌آوری پن برتنظیم شناختی هیجان افرادافسرده. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1394; 26 (12) :1027-1019

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3285-fa.html


دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Vahedi117@yahoo.com
چکیده:   (5979 مشاهده)

پیش‌زمینه وهدف:تنظیم شناختی هیجان نقشی پرمایه پدیدآیی مشکلات هیجانی و ازجمله افسردگی دارند. با توجه به آموزش پذیر بودن فرایند تنظیم شناختی هیجان، مطالعه حاضر به بررسی اثرات شرکت در برنامه تاب‌آوری پن بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان افراد افسرده می‌پردازد.

مواد و روش کار: پژوهش حاضر پژوهشی نیمه آزمایشی بوده و طرح پژوهش حاضر پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشگاه تبریز که در سال 1392 فرم پایش سلامت را تکمیل نموده­اند می‌باشد. افرادی که نمره افسرده کسب نمودند، فراخوانی شده و ارزیابی مجدد شده و به روش تصادفی به دو گروه تقسیم و جایگزین شدند. در مورد گروه آزمایش 10 جلسه­ی دوساعته برنامه تاب­آوری پن اجرا گردید. گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت ننمود.

یافته­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای برنامه، در راهبردهای تنظیم هیجان منفی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (71/15F=، 001/0P≤) و افرادی که آموزش دریافت می­کنند، به میزان کم‌تری از راهبردهای منفی تنظیم هیجان استفاده می­کنند. به‌علاوه آموزش تاب­آوری پن بر استفاده از راهبردهای مثبت هیجان در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری ندارد (7/1F=، P=N.S).

نتیجه‌گیری:یافته­ها گویای اهمیت آموزش تاب­آوری در کاهش میزان فرایندهای تنظیم شناختی ناسازگار است که می­تواند برای پیشگیری و درمان مثمر ثمر واقع شود.

متن کامل [PDF 455 kb]   (2072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb