تاریخ دریافت 28/04/1394 تاریخ پذیرش 29/06/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: تغییرات توان زیر باندهای امواج مغزی درنهایت به شکل تظاهرات بالینی بروز میکند. نسبت توان تتا به آلفا مقیاس قابلاعتمادی برای سنجش اختلالات مرتبط با یادگیری میباشد. با توجه به کاربرد نانولولههای کربنی چند دیواره در علوم اعصاب، در این مطالعه اثر این ماده بر امواج مغزی و اثر احتمالی آن بر یادگیری از طریق تجزیهوتحلیل توان زیرباندهای امواج مغزی موردبررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی، 10 سر موش صحرایی نر ویستار (300-280 گرم، 4 الی 6 ماهه) در قالب یک گروه دریافتکننده نانولوله موردبررسی قرار گرفتند. بهمنظور ثبت امواج مغزی، الکترودها در قشر پیشانی و پسسری کاشته شدند. سیگنالهای مغزی، 15 دقیقه قبل و 15 دقیقه بعد از تزریق mg/kg 1 سوسپانسیون نانولوله کربنی ثبت شدند.
یافتهها: پس از تزریق سوسپانسیون، توان زیرباندهای گاما و تتا و نسبت توان زیرباند تتا به آلفا در بازههای زمانی پس از تزریق نسبت به ثبت پایه (کنترل) کاهش معنیداری نشان دادند (001/0>P). تغییر معنیداری در توان زیرباندهای آلفا و بتا مشاهده نشد (05/0<P).
بحث: نتایج این مطالعه نشان داد نانولولههای کربنی چند دیواره توان زیر باندهای 'گاما و تتا و نسبت توان زیر باند تتا به آلفا را کاهش میدهند و احتمالاً میتوانند منجر به بروز اختلالات مرتبط با یادگیری و حافظه شوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |