دوره 14، شماره 3 - ( مهر 1382 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (11766 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: از میان ترکیبات بنزین، بنزن ترکیبی سرطان زا است. در بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک رابطه بین بنزن و لوسمی شناخته شده است. متابولیسم اصلی بنزن در کبد انجام و از طریق اکسیداسیون به فنل تبدیل می گردد. مواد و روش: به منظور تعیین غلظت فنل در ادرار کارگران پمپ بنزین، 46 نمونه از ادرار کارگران قبل و بعد از شروع کار تهیه و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی مجهز به آشکارساز شعله ای یون ساز، نمونه ها اندازه گیری شدند. مقادیر کراتینین ادرار نیز مطابق روش ژافه توسط اسپکتروفتومتر در طول موج 520 نانومتر، تعیین گردیده است. همچنین جهت تعیین بنزن در هوا با استفاده از زغال فعال و پمپ نمونه بردار فردی 23 نمونه از هوای تنفسی کارگران تهیه و به کمک دستگاه کروماتوگرافی گازی تجزیه شدند. یافته ها: نتایج محاسبات آماری نشان می دهد، که میانگین غلظت بنزن در شیفت بعدازظهر و صبح بترتیب 106.73، 42.17 قسمت در بیلیون بوده میانگین فنل قبل و بعد از شیفت کاری با هم اختلاف معنی دار نداشته (P=0.91) است. ضریب همبستگی فنل بعد از شیفت کاری با بنزن هوا 0.44 محاسبه شده مقدار فنل در کارگران شیفت بعدازظهر، بیش از کارگران شیفت صبح بوده (P=0.35) و در کارگران با سابقه کار کمتر از 15سال، میانگین فنل بیش از کارگران بالای 15 سال سابقه کار می باشد (P=0.49). بحث و نتیجه گیری: در این تحقیق نتایج نشان می دهد در شرایطی که غلظت بنزن موجود در هوا کمتر از یک قسمت در میلیون باشد فنل به عنوان یک شاخص بیولوژیکی مناسب نمی تواند تعیین کننده مواجهه با بنزن باشد. ولی با توجه به تاثیر سرطان زایی بنزن، لازم است که کارگران پمپ بنزین تحت نظارت بهداشتی و معاینات پزشکی و دوره ای قرار گرفته و سلامتی آنان مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: بنزن، فنل، ادرار، هوا، پمپ بنزین
     
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.