دوره 24، شماره 2 - ( ماهنامه اردیبهشت 1392 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 96-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، bahlol.rahimi@umsu.ac.ir
چکیده:   (10136 مشاهده)

پیش زمینه و هدف: در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی برای تغییر در سیستم آموزشی و بهبود آموزش پزشکی و پیراپزشکی صورت گرفته است. یکی از این تغییرات ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت و درمان و به تبع آن راه اندازی آموزش جامعه‌نگر می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه میزان جامعه‌نگر بودن آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال‌های 1384 و 1391 می‌باشد.

روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می‌باشد که به صورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان در سال‌های تحصیلی 1384و 1391  انجام شده است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه می‌باشد که شامل 47 نفر دانشجوی پاتوفیزیولوژی(سال 1384) و 58 نفر(سال 1391) می‌باشد.

یافته‌ها: بیشترین میزان تبحر دانشجویان در دوره پزشکی از نظر دانشجویان فیزیوپاتولوژی سال 1384، مربوط به متدولوژی تحقیق به میزان 8/46درصد، رهبری و مدیریت تیم پزشکی به میزان 6/42درصد و آخرین اطلاعات پزشکی به میزان 4/40درصد است و ناموفق‌ترین آن‌ها مربوط به آخرین اطلاعات پزشکی، دانش کسب شده در زمینه علوم پایه، پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص بالینی و درمان بیماری‌ها بود. و از نظر دانشجویان در سال 1391 مربوط به مربوط به متدولوژی روش تحقیق به میزان 31درصد، رهبری و مدیریت تیم پزشکی به میزان 19درصد و آخرین اطلاعات پزشکی به میزان 19درصد است و ناموفق‌ترین آن‌ها مربوط به علوم اجتماعی، رفتاری و مسائل انسانی می‌باشد.

نتیجه گیری: هرچند دانشگاه تاکید زیادی بر روی آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه دارد ولی هنوز فاصله زیادی تا میزان رضایت بخش و مطلوب دارد. با وجود چنین فاصله‌ای، قرار گرفتن پزشکان در بطن جامعه و مشاهده شرایط جامعه تأثیر فراوانی بر روی مطابقت پزشکان با نیازهای واقعی جامعه دارد.

 

متن کامل [PDF 168 kb]   (2829 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.