دوره 23، شماره 1 - ( دوماهنامه فروردین -اردیبهشت 1391 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 22-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimanpour H, Gholipouri C, Salarilak S, Raoufi P, Rajaei Ghafouri R, Pouraghaei M et al . ASSESSMENT OF PATIENT SATISFACTION WITH EMERGENCY DEPARTMENT SERVICES IN IMAM KHOMEINI HOSPITAL, TABRIZ, IRAN. J Urmia Univ Med Sci. 2012; 23 (1) :22-31
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1239-fa.html
سلیمانپور حسن، قلیپوری چنگیز، سالاری لک شاکر، رئوفی پیام، رجائی غفوری روزبه، پورآقائی محبوب و همکاران.. عوامل موثر بر رضایت‌مندی مراجعه کنندگان به بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تبریز، ایران. مجله پزشکی ارومیه. 1391; 23 (1) :22-31

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1239-fa.html


استادیار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، h.soleimanpour@gmail.com
چکیده:   (13732 مشاهده)

پیش زمینه و هدف: رضایت بیماران یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزیابی کیفیت ارائه خدمات است و ارزیابی میزان رضایت‌مندی از بخش اورژانس می‌تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت خدمات داشته باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه در طول یک هفته و در تمام طول مدت شیفت‌های کاری و با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد پرسگانی انجام شد. پرسش‌نامه حاوی 30 سؤال و در چهار قسمت و بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده است. داده‌های به دست آمده به روش توصیفی مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته‌ها: تعداد 303 نفر وارد مطالعه گردیدند. بالاترین میزان رضایت از نحوه برخورد پزشک (6/86 درصد) و در رتبه بعدی از نحوه برخورد پرستار (85 درصد) بوده است. بیشترین میزان گزارش عدم رضایت نیز از پاکیزگی و نظافت اورژانس (4/21 درصد) و در رتبه بعدی از میزان تلاش ارائه دهنده خدمت برای دخالت دادن بیمار در تصمیم گیری برای نحوه انجام درمان (8/19 درصد) و اطلاع رسانی کافی در خصوص طریقه مصرف داروها و عوارض آن‌ها (7/19 درصد) و سپس مدت زمان انتظار در اورژانس تا اولین ویزیت (4/16 درصد) بود. متوسط مدت زمان انتظار برای انجام اولین ویزیت توسط پزشک به طور متوسط 1/14 دقیقه محاسبه گردید. همچنین 62 درصد (CI: 55/1 , 68/99) از پرسش شوندگان میزان رضایت کلی خود از مجموعه اورژانس را خیلی زیاد و زیاد گزارش نمودند.

بحث و نتیجه گیری: نحوه برخورد پرسنل پرستاری، پزشک و زمان انتظار برای ویزیت به عنوان فاکتورهای کلیدی موثر در میزان رضایت مردم از اورژانس می‌باشند. به طور کلی یافته‌های مطالعه حاضر نشان می‌دهد که خدمات ارائه شده به مراجعه کنندگان اورژانس از نحوه مراقبت پزشکی، خدمات پرستاری، نحوه برخورد و رفتار پرسنل، محیط فیزیکی اورژانس و زمان انتظار تا انجام ویزیت به طور نسبی رضایت بخش بوده است. تلاش‌ها باید در جهت کاهش زمان انتظار در اورژانس و اصلاح تلقی بیمار از انتظار در اورژانس و نیز رعایت پاکیزگی متمرکز شود.

 

متن کامل [PDF 169 kb]   (4072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb