دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1388 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 289-284 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M Sahebolzamani, A Shakuri, L Aliloo, A Rashidi. THE EFFICACY OF SELF-CARE EDUCATION ON KNOWLEDGE AND PERFORMANCE OF EPILEPTIC PATIENTS WHO REFERRED TO SELECTED EDUCATIONAL HOSPITALS OF TEHRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2008. Studies in Medical Sciences 2010; 20 (4) :284-289
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-557-fa.html
صاحب الزمانی محمد، شکوری آمنه، آلیلو لیلا، رشیدی علی. بررسی تاثیر آموزش خود مراقبتی بر میزان آگاهی و نحوه عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان‌های آموزشی منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، 1387. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1388; 20 (4) :284-289

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-557-fa.html


، Aliarmini@gmail.com
چکیده:   (24264 مشاهده)

  دکتر محمد صاحب الزمانی [1] ، آمنه شکوری [2] ، لیلا آلیلو [3] ، دکتر علی رشیدی [4]

 

  تاریخ دریافت 26/03/88، تاریخ پذیرش 10/06/88

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: تعداد زیادی از مبتلایان به صرع در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آگاهی و آموزش صحیح دچار حوادث ناگوار می ­ گردند که در صورت دریافت مراقبت کافی می­توانند مانند سایر افراد جامعه زندگی کنند و فعالیت­های روزمره زندگی خود را از سر گرفته و کم­تر دچار عوارض جسمی و روانی ناشی از این بیماری قرار گیرند. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیر آموزش خود مراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به
بیمارستان­های آموزشی منتخب دانشگاه­ها ی علوم پزشکی تهران در سال 1387 بود.

  مواد و روش کار: این کارآزمایی بالینی روی 120 بیمار که به طور تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شده بودند، انجام گردید . در مرحله اول اطلاعات مربوط به خصوصیات دموگرافیک، میزان آگاهی و نحوه عملکرد واحدهای مورد پژوهش دو گروه توسط پرسش­نامه جمع آوری شد. سپس به گروه مورد، آموزش خود مراقبتی داده شد. مرحله دوم پژوهش که یک ماه پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد، طی آن بیماران با همان فرم­های اولیه ارزیابی شدند. گروه شاهد نیز یک ماه بعد دوباره توسط همان فرم­های اولیه ارزیابی شدند.

  یافته ­ ها: آزمون تی زوج نشان می­دهد که بین نمرات آگاهی و عملکرد قبل و بعد از آموزش در گروه مورد اختلاف معنی­دار وجود دارد ( 001/0>p)
(افزایش حدود 76 درصد). اما در گروه شاهد اختلاف معنی­داری بین دو آزمون وجود ندارد.

  بحث و نتیجه ­ گیری: آموزش خود مراقبتی به بیماران مصروع، سبب افزایش آگاهی و عملکرد آنان شده، همچنین موجب صرف جویی در وقت، انرژی، تشویق بیمار به مراقبت از خود و مانع از بستری شدن مکرر و نیاز برای ادامه درمان گردید.

  کلید واژه ­ ها: آموزش خود مراقبتی، آگاهی، عملکرد، بیماران صرعی

  مجله پزشکی ارومیه، دوره بیستم، شماره‌ چهارم، ص 289-28 4 ، زمستان 1388

 

  آدرس مکاتبه: ارومیه، ستاد مرکز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تلفن:2236501-0441

Email: Aliarmini@gmail.com

  [1] استادیار مدیریت خدمات بهداتشی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

  [2] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، بیمارستان امام خمینی تهران

  [3] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

  [4] استادیار اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)

متن کامل [PDF 181 kb]   (2740 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb