دوره 27، شماره 7 - ( ماهنامه مهر 1395 )                   جلد 27 شماره 7 صفحات 570-575 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abadi F, nejati V, pouretemad H. The effect of PARIA rehabilitation program on improving the ability of Emotion recognition in children with high functioning autism disorder. J Urmia Univ Med Sci. 2016; 27 (7) :570-575
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3281-fa.html
آبادی فاطمه، نجاتی وحید، پوراعتماد حمیررضا. اثربرنامۀ توانبخشی شناختی پریا بر بهبود توانایی بازشناسی حالات هیجانی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. مجله پزشکی ارومیه. 1395; 27 (7) :570-575

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3281-fa.html


دانشیار دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مغز و علوم شناختی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، v_nejati@sbu.ac.ir
چکیده:   (1211 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: اختلال طیف اتیسم یک اختلال عصب- تحولی است که الگویی از اختلالات اجتماعی و رفتارها و علایق تکراری/ محدود را نشان می‌‌دهد. هدف این مطالعه، بررسی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقلید معکوس در تشخیص هیجانات پایه در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا می‌‌باشد.

موارد و روش کار: این مطالعه از نوع شبه‌‌آزمایشی با طرح تک‌‌آزمودنی بود و جامعه موردمطالعه آن شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال 93-1392 بودند که برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مستقر در شهر تهران مراجعه کردند. با استفاده از نمونه‌‌گیری هدفمند، 3 کودک 5 تا 7 سال انتخاب شدند. ارزیابی‌‌ها در 5 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از پنج جلسه درمان، بعد از دوازده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و درنهایت مرحله‌‌ی پیگیری (چهار هفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورداستفاده آزمون بازشناسی هیجان اِکمن و آزمون بازشناسی هیجان نیم‌‌اِستیم بود. جهت تحلیل داده‌‌ها از روش تحلیل بصری و اندازه اثر استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج حاصل از تفسیر نمودارها نشان می‌‌دهد که عملکرد شرکت‌‌کنندگان در آزمون بازشناسی هیجان اِکمن و آزمون بازشناسی هیجان نیم‌‌اِستیم به نحو چشمگیری بهبود یافته است. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامۀ آموزشی بر ارتقاء بازشناسی حالات هیجانی مؤثر بوده است.

بحث و نتیجه‌‌گیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر تقلید معکوس در ترمیم بازشناسی هیجان در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا حمایت می‌‌کند و پس از انجام مداخله، مهارت‌‌های بازشناسی هیجان به نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.

متن کامل [PDF 522 kb]   (576 دریافت)    
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb